Velkommen til ABC Nyheter!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er en stor glede å kunne ønske velkommen til lanseringen av en splitter ny nettavis. I dag planter vi ABC Nyheter solid ned i floraen av norske nyhetstjenester.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen


Vår visjon er å etablere en seriøs nettavis hvor det debatteres livlig og hvor leserne får et eierskap til produktet. Vi ønsker å bygge vår profil ved å heve blikket og unngå navlebeskuelsen som rir nordmenn, og ikke minst norske journalister, som en mare.

Kunne vi også få til en puppe- og kjendisfri sone, ville det vært ytterst befriende. Vi kan i hvert fall love at den redaksjonelle profilen skal tuftes på reelle nyheter, og ikke fordi noen har blamert sine edlere deler på en kjendisfest.

Vi legger ikke skjul på at målet er å konkurrere med etablerte aktører som Aftenposten.no og NRK.no i det seriøse nyhetssegmentet. I forhold til deres organisatoriske størrelse stiller vi med beskjedne ti mennesker i redaksjonen. Men det er som kjent ikke alltid størrelsen det kommer an på...

Hvordan kan vi så innbille oss at vi skal kunne hevde oss i det gode nyhetsselskap? Jo, vi har et veldig godt utgangspunkt. På Internett står distribusjon av innhold svært sentralt, og med ABC Startsiden som eiere, rekrutterer vi mange lesere gjennom et av de ledende nettstedene i Norge - Startsiden.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dessuten tar vi leserne våre på alvor. Vi har ansatt Heidi Nordby Lunde (bedre kjent som bloggeren Vampus) som redaktør for det brukergenererte innholdet, eller borgerjournalistikken som vi ynder å kalle det. Hun skal ha hovedansvaret med å overvåke borgerstoffet som publiseres og vil sørge for å velge ut det mest interessante til forsiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik kan det bli en reell konkurranse mellom lesernes bidrag og det som journalistene i redaksjonen produserer. Når det blir konkurranse om toppsaken på forsiden av ABC Nyheter, er det sakens innhold, vinkling og troverdighet som avgjør hvem som «vinner».

Vi vil hevde at dette er en ny måte å tenke på i journalistikkens snevre verden. På Internett er bloggere og debattanter i dag viktige bidragsytere i produksjonen av innhold, men ingen av redaksjonene har våget å slippe leserne såpass langt innpå journalistenes enemerker som det vi akter å gjøre.

Kanskje blir du vår neste medarbeider? Det skal bli spennende å bli bedre kjent med alle dere som kommer til å logge dere på i tiden som kommer. Vi klarer forhåpentligvis å få formidlet at en sak har flere nyanser enn svart-hvitt. Men vi skal være ydmyke nok til å innrømme at det trenger vi hjelp til.

Din hjelp.