Meny

Anna Nicole skapte nettstorm

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter at nyheten om Anna Nicole Smiths død ble kjent, har de store norske nettmedia opplevd leserstorm. - En totaløkning på 30 prosent i natt og det skyldes henne, sier Nettavisen og Side2s portalsjef

Vinteren 1993 skapte reklameplakatene for Hennes og Mauritz oppsikt og debatt med Anna Nicole Smith som modell. Hun var frontfigur i alle kanaler: I reklamer, på boards, annonser og plakater. Foto: Bjørn Sigurdsøn, NTB PlussVinteren 1993 skapte reklameplakatene for Hennes og Mauritz oppsikt og debatt med Anna Nicole Smith som modell. Hun var frontfigur i alle kanaler: I reklamer, på boards, annonser og plakater. Foto: Bjørn Sigurdsøn, NTB Pluss

Kjendisers plutselige død skaper enorm interesse. Etter at Hennes & Mauritz brukte henne som undertøysmodell, hadde Anna Nicole Smith status som «norgesvenn». Interessen for hennes død utløste i natt enorm interesse hos leserne av både Nettavisen/Side2 og ABC Startsiden.


Fem lesere per sekund


- I forhold til normalen hadde vi en totaløkning på 30 prosent i natt, og det skyldes Anna Nicole Smith, bekrefter portalsjef Pål Nisja hos Nettavisen/Side2.

En annen større hendelse utløser «bare» 10-15 prosents økning på nettmediets sider.

Hos ABC Startsiden var økningen på den ene saken eksplosiv. På få kveldstimer torsdag leste mer enn 40.000 mennesker saken.

Og i timene etter at dødsfallet ble kjent, klikket mer enn fem lesere seg inn på artikkelen - hvert eneste sekund.

Det er adskillig mer enn en normal nyhetssak på dette tidspunkt av døgnet.

Dragning mot Anna Nicole Smith


Nettavisen/Side2 har opplevd nordmenns dragning mot Anna Nicole Smith tidligere. Like etter at kjendis-siten Side2 ble lansert i mars 2005, hadde hun en opptreden på MTVs Music Award hvor hun trakk ned kjolen for å vise sine bryster med MTVs logo.

Det er fortsatt Side2s best leste sak. I løpet av en uke var det 730.000 som klikket seg inn på den.

- Det eneste som kan sammenlignes med det i totaltall er valgsidene våre, sier Pål Nisja.

Han viser til at folk gjerne leser bare tittel og ingress på nettet, og vanligvis ikke går så ofte inn på selve artikkelen når det gjelder såkalte hendelsesnyheter.

- Men denne typen nyheter, der folk dør brått, så vil folk vite hvorfor. Det gjelder ikke bare Anna Nicole Smith, men alle kjente folk som dør plutselig, mener Nisja.

At modellens død også vekker stor interesse hos medier i andre land, kan illustreres ved at et video-opptak av Smith under medisinsk behandling like før hun døde, skal være solgt for 3,2 millioner kroner.

Ifølge FOXNews skal fotobyrået Splash News og Picture Agency ha solgt det to minutter lange opptaket bare timer etter at 39-åringen døde torsdag ettermiddag. Det er ennå ikke kjent hvilket medieselskap som kjøpte bildene.


ANNA NICOLE SMITH


- Født i Houston, Texas og jobbet på en strippeklubb, hos Wal-Mart og på restauranter før hun ble verdenskjent som Playboy-modell i 1992. Året etter ble hun kåret til playmate of the year

- Giftet seg som 17-åring i 1985 og fikk en sønn. Skilt i 1992.

- Her til lands ble hun berømt som barmfager Hennes & Mauritz-modell i 1993

- I 1994 giftet hun seg med den 89-årige oljemilliardæren J. Howard Marshall II, som døde året etter. Deretter fulgte mange rettssaker om arven, og striden pågikk ennå da Smith døde.

- Fikk sitt eget reality-show i 2002, hvor det kom tydelig frem at hun slet med omfattende personlige problemer.

- Fødte en datter på Bahamas i fjor, og kun tre dager senere døde Anna Nicole Smiths 20-årige sønn på sin mors sykehusrom.

- Det pågikk fortsatt strid om hvem som var datter Dannielynns far da Smith døde torsdag etter å ha kollapset på et hotell i Florida.

Kilde: AP


Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus