Kritisk til sykehusenes pasientbehandling

Helse- og sosialombudet er kritisk til sykehusenes pasientbehandling, går det fram av en ny rapport. Bare i Oslo økte antallet pasientklager med 12 prosent i fjor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Foto: Berit Keilen / Scanpix NB! ModellklarertFoto: Berit Keilen / Scanpix NB! Modellklarert

Oslo (NTB): - Her er det, tror jeg, store mørketall. Landet over ser vi at stadig flere pasienter klager, sier helse- og sosialombud Petter Holm i Oslo til NRK.

En av de mer graverende eksemplene i rapporten omhandler en kvinne som spontanaborterte tre måneder ut i svangerskapet og oppsøkte legevakten. Der ble hun sendt videre til akuttmottaket ved Ullevål universitetssykehus i drosje, blødende med det aborterte fosteret i en hvit bærepose. På sykehuset måtte hun vente i halvannen time med sterke smerter før hun fikk hjelp.

- Ydmykende


- Jeg satt på Ullevål med klærne og skoene fulle av blod og vesken med den hvite plastposen, for åpen scene for alle som gikk forbi. Det er noe av det mest ydmykende jeg har opplevd i hele mitt liv, sier kvinnen til NRK.

- Legen sa han hadde lagt fosteret på glass og pakket det inn, men jeg så bare den hvite plastposen, sier hun.

Helse- og sosialombud Petter Holm har sendt saken over til Helsetilsynet. Direktør Endre Sandvik ved Legevakten i Oslo beklager det som skjedde med kvinnen og lover at noe lignende ikke skal skje igjen. Men klinikksjef Bjørn Busund ved Kvinneklinikken på Ullevål universitetssykehus synes ikke han har noe å beklage.

- Det som har skjedd er ikke på noen måte medisinsk uforsvarlig. At det er ubehagelig er en annen sak.

«Makabert»


Lederen av helse- og omsorgskomiteen på Stortinget, Harald Tom Nesvik (Frp), beskriver hendelsen som «makaber». Han sier han er kjent med at antallet pasientklager og erstatninger øker, og krever at Helse- og omsorgsdepartementet og Sosial- og helsedirektoratet tar affære.

- Jeg tror det er på tide at vi setter oss ned og går inn i disse tallene og ser på hva som kan være årsaken til dette, sier han til NRK.

Nesvik understreker at økningen i antallet henvendelser kan skyldes at flere er blitt kjent med muligheten for å klage på behandlingen i helsevesenet. (©NTB)

Personvernpolicy