Reiselivseksperter går for Tromsø

OL i Tromsø er den beste norgesreklamen og vil kunne by på de beste lekene. Byen har også størst turistpotensial, mener reiselivsledere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tromsø (NTB): 150 av dem har nemlig uttalt seg om saken, og 65 prosent mener et OL i nord vil gi den beste norgesreklamen, ifølge en pressemelding. Undersøkelsen som er foretatt av analyseinstituttet InFact gir klare svar.

Oslo og Trondheim fikk bare støtte av henholdsvis 19 og 11 prosent når det gjaldt samme sak.

47 prosent mener Tromsø er den byen som kan levere de beste vinterlekene sett med de tilreisendes øyne. 34 prosent støtter Oslo, mens Trondheim får 13 prosent oppslutning.

De spurte reiselivslederne mener Tromsø er byen som har størst turistpotensial som følge av et OL- både før og etter lekene. 55 prosent av tror at Tromsø har størst potensial, mot Oslos 33. Også i den sammenhengen taper Trondheim med sine 11 prosent.

- Vi er glad for at landets fremste reiselivskompetanse er så tydelige på hvilken fantastisk landsdel vi har i nord, og hvilket enormt potensial et OL vil ha for å fremme landsdelen for turister fra hele verden.

Denne sterke støtten fra dem som daglig er i direkte kontakt med store grupper nasjonale og internasjonale reisende er utrolig viktig for oss. OL i nord vil gi tidenes markedsføring av Norge, sier Petter Jansen, styreleder i Tromsø 2018. (©NTB)

Personvernpolicy