Romteknologi i morgendagens bilradio

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den europeiske romorganisasjonen ESA presenterte torsdag morgendagens bilradio, laget med romteknologi.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den europeiske romorganisasjonen ESA viste torsdag fram en prototype på en ny type bilradio som alltid gir krystallklart mottak. Antennen som er godt synlig på taket av prøvebilen, vil bli innebygget når radioen settes i produksjon. Radioen bygger på romteknologi og blir lansert som «fremtidens bilradio». Foto: ESA / SCANPIXDen europeiske romorganisasjonen ESA viste torsdag fram en prototype på en ny type bilradio som alltid gir krystallklart mottak. Antennen som er godt synlig på taket av prøvebilen, vil bli innebygget når radioen settes i produksjon. Radioen bygger på romteknologi og blir lansert som «fremtidens bilradio». Foto: ESA / SCANPIX

Noordwijk/Bodø (NTB-Erik Veigård): Da blir det garantert slutt på skurrende mottak og signaltap i tunneler, ifølge ESA. Den nye radioen virker på lignende måte som satellittmottakere for TV-signaler. En prototype av radioen ble torsdag vist fram på Noordwijk Space Expo i Nederland.


Satellitteknologi


ESA har ni industrielle samarbeidspartnere med seg i utviklingen av morgendagens bilradio. Radioen er utstyrt med en spesialdesignet antenne som mottar signaler i et frekvensområde brukt av kommunikasjonssatellitter.
Prototypen som ble vist fram på romfartsmessen i Noordwijk, er en klumpete sak montert på biltaket, men ferdig utviklet blir antennen nesten flat så den kan bygges inn i karosseriet på bilen.

Antennen og radioen mottar signaler fra kommunikasjonssatellitter som allerede finnes. Det er en annen løsning enn den som allerede er i bruk i USA, der 13 millioner biler med lignende radioer mottar signaler både fra satellitter og bakkestasjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Minne


Ved å bruke eksisterende satellitter, og ikke bygge ut et bakkenettverk, blir den europeiske løsningen 10 milliarder kroner rimeligere, anslår ESA.

Den europeiske løsningen skiller seg også fra den amerikanske ved at den har et minne, slik at mottatte signaler kan lagres og spilles av igjen. Denne funksjonen forhindrer tap av signal i tunneler. Takket være minnet kan lytteren også trykke «pause» når hun for eksempel fyller bensin, og gjenoppta lyttingen etterpå.

ESA har arbeidet med prosjektet i tre år. Det er foreløpig ikke opplyst når radioen kan settes i vanlig produksjon.

(©NTB)