Kvinner må presses til å bli ledere

Hver fjerde kvinnelige leder har blitt det tilfeldig. Dette gjelder kun hver tiende mann, viser dansk undersøkelse. Men stadig flere kvinner blir ledere etter eget initiativ, mener norsk hodejeger.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Celina Midelfart er en av Norges mest profilerte ledere (Foto Lise Åserud / SCANPIX).Celina Midelfart er en av Norges mest profilerte ledere (Foto Lise Åserud / SCANPIX).

Det er det danske konsulentselskapet Teglkamp & Co som står bak undersøkelsen, hvor altså hver fjerde kvinnelige leder sier at det er tilfeldigheter som gjør at hun er leder i dag.

36 prosent av de mannlige lederne i undersøkelsen sier at de alltid har villet bli ledere, mens for kvinner er dette tallet 18 prosent.

Ifølge undersøkelsen så trenger ofte kvinner en dytt for å søke lederstillinger, og 29 prosent av de kvinnelige lederne som har svart, sier at de ble oppfordret til å søke. Når det gjelder mennene, så var 15 prosent oppfordret til å søke stillingen.

Direktør Susanne Teglkamp i Teglkamp & Co mener at hvis virksomhetene ønsker kvinner i ledende stillinger, må de ta inn over seg at de i hvert fall i en overgangsperiode må gi kvinner et lite dytt, melder danske Ingeniøren.

Bjørn Brudevoll i Mercuri Urval mener at det er stadig flere kvinner som vil bli ledere etter eget initiativ (Foto: Torbjørn Tandberg).Bjørn Brudevoll i Mercuri Urval mener at det er stadig flere kvinner som vil bli ledere etter eget initiativ (Foto: Torbjørn Tandberg).

Stadig flere kvinner blir ledere etter eget initiativ


Bjørn Brudevoll, direktør i rekrutteringsselskapet Mercuri Urval i Oslo, har derimot en annen erfaring. Til Neste Klikk sier han at de opplever en stadig økende andel kvinner som søker ledende stillinger etter eget initiativ.

- Det er vanskelig å si eksakt hva dette skyldes. Tidligere oppfordret vi kvinner til å søke, men nå opplever vi at de i større grad selv kommer på banen. Det har blitt en økende aksept for kvinner i ledende stillinger, både nasjonalt og internasjonalt.

- De har blitt mer bevisst på at det er plass til dem i ledende posisjoner. En mulig forklaring kan være at kvinner nå tar høyere utdanning, pluss at menn tar større ansvar hjemme. I tillegg er selskaper flinkere til å se verdien av mangfold i ledelsen.

Brudevoll nevner Telenor som et eksempel på en virksomhet som har vært et foregangsfirma i forhold til andre selskaper. Han mener at de har vært med på å øke bevisstheten når det gjelder mangfold på arbeidsplassen.

- Mangfold er mer enn bare forholdet mellom kvinner og menn - vi snakker for eksempel også om alder og fremmedkulturell bakgrunn, sier Brudevoll.

Flere saker fra ABC Nyheter

Personvernpolicy