Godtar ikke fem års reklamasjon

Elektronikkbransjen anker nå dommen om fem års reklamasjonsfrist for mobiltelefoner til Høyesterett. Bransjen mener det er urimelig å forvente at en mobiltelefon skal virke så lenge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Administrerende direktør i Elektronikkbransjen, Synnøve Bjørke, synes ikke forbrukerne skal ha fem års garanti på mobiltelefoner. Foto: Lise Åserud / SCANPIXAdministrerende direktør i Elektronikkbransjen, Synnøve Bjørke, synes ikke forbrukerne skal ha fem års garanti på mobiltelefoner. Foto: Lise Åserud / SCANPIX

Det var i desember at Oslo tingrett avgjorde at reklamasjonsfristen for mobiltelefoner skal være fem år.

- Vi tror det vil tjene vår sak å anke, sier administrerende direktør Synnøve Bjørke i Stiftelsen Elektronikkbransjen og begrunner det på følgende måte:

- Tingrettens avgjørelse er prinsipiell og saken fortjener ny behandling. Vi ser også at dommeren har vært i tvil. Retten sier at selv om den formelle fristen er fem år, har forbrukeren ingen reklamasjonsrett etter de tre første årene.

Hun mener det er urimelig å forvente at en mobiltelefon skal vare så lenge som fem år, og hevder Norge skiller seg ut i europeisk sammenheng med fem års reklamasjonsfrist.

- Resultatet kan bli dyrere telefoner i Norge, sier hun. (©NTB)

Personvernpolicy