Filmklikk: Uønsket oppmerksomhet

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det heter seg at ikke finnes slikt som dårlig PR, men mange skjelver i buksene når Hollywood retter kameraene mot dem. I det siste har for eksempel diamantbransjen og Brasils turistbyrå bitt negler fø

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

"Blood Diamond". (Foto: Sandrew Metronome)

Leonardo DiCaprio genererer ikke bare hysteri hos tenåringsjenter, men nå også i den internasjonale multimilliardbransjen som dealer med diamanter.

Leo topper plakaten på actiondramaet «Blood Diamond» som har Norges-premiere denne helga, en film der den grusomme borgerkrigen i Sierra Leone på 90-tallet og krigsherrenes tvilsomme relasjoner til diamanthandelen står sentralt.

Diamanter for veldedighet

Diamantbransjen har vært livredd for at filmen skal ødelegge allmuens syn på deres virksomhet, og i forkant av USA-premieren 8. desember i fjor gikk sjefen for Angolas nasjonale diamantselskap Endiama ut og protesterte mot at filmen ble lansert opp under julesalget.

- Julesesongen er den tiden hvor diamantprisene vanligvis går opp, og det å lansere filmen på denne tiden av året indikerer onde hensikter, sa Manuel Arnaldo De Sousa Calado ifølge StarPulse.com.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bransjeorganisasjonen The Diamond Information Center (DIC) har dessuten lansert millionkampanjen «Raise Your Right Hand Ring for Africa», men navnet på tiltaket er kanskje ikke helt gjennomtenkt.

Massiv avkapping av hendene til menn, kvinner og barn var tross alt blant de groteske overgrepene i Sierra Leone som har festet seg sterkest i folks bevissthet og bilde av krigen.

Kampanjen sponset uansett fingerpynten til folk som Beyoncé Knowles og Jennifer Lopez under forrige ukes Golden Globe-galla i bytte mot donasjoner på 10.000 dollar til veldedighetsprosjekter i Afrika valgt av stjernene selv.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hollywood og glitter - hip hop og bling

"Blood Diamond". (Foto: Sandrew Metronome)

Det er forståelig at diamantbransjen reagerer når Hollywood fremstiller dem i et mindre glorifiserende lys når man tenker på hvor nært nettopp diamanter har vært assosiert til filmbransjens glamour og glitter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men i dag har antagelig en annen underholdningsindustri blitt vel så viktig for juvelhandlerne, nemlig hip hop, hvis stil og mote kjennetegnes av til dels ekstrem og outrert bruk av eksklusiv bling.

Diamantbransjen ble nok derfor ikke mindre engstelige når det viste seg at «Blood Diamond» forsøkte å appellere til også denne målgruppen ved å la rapperen Nas stå for tittelmelodien på soundtracket.

Om det skyldes filmen og låta er usikkert, men diamantgiganten De Beers, som skal stå for rundt 40 prosent av verdensmarkedet, inviterte nylig grunnleggeren av Nas' plateselskap Def Jam Records, Russell Simons, til Botswana.

Der fikk han en guidet rundtur i en diamantgruve hvorpå han lanserte en ny produktserie med «rettferdig handel»-smykker, og Simons har dessuten uttalt seg negativt om hvordan «Blood Diamond» fremstiller afrikanere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Blodige turister

"Turistas". (Foto: Fox Atomic)

En annen film som skapte engstelse for negativ PR nylig, var skrekkfilmen «Turistas», som hadde verdenspremiere 1. desember. I filmen drar en gruppe backpackere fra USA på ferie i Brasil der de blir dopet ned og kuttet opp av en kirurg som stjeler indre organer for å selge dem videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter premieren 1. desember raste brasilianske medier mot framstillingen, og mange fryktet at filmen ville gjøre ubotelig skade landets turistindustri. Blant annet advarte det statlige turistbyrået Embratur sine agenter rundt om i verden mot effekten av filmen, men etter formidabel kritikerslakt roet de seg noe ned.

- Vi var bekymret til å begynne med, men filmen har mislykkes hos kritikerne, som er enige om at den er ekstremt usmakelig… Vi kommer derfor ikke til å angripe den, sa presidenten i Embratur til Reuters.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ellers husker vel de fleste den mye omtalte og latterliggjorte overreaksjonen fra kasakhstanske myndigheter på «

Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan».

Dårlig PR er god PR?

"Borat". (Foto: Fox Film AS)

Det heter seg som nevnt i ingressen, at det ikke finnes slikt som dårlig PR, men det stemmer ikke. (De som tror fullt og fast på tesen kan jo ta en prat med Gerd-Liv Valla…) Men «dårlig PR» fra Hollywood-filmer er sjelden så skadelig de rammede tror, og ofte kan effekten være motsatt av det man umiddelbart skulle anta.

For eksempel viser tall fra De Beers at salget av diamanter økte etter lanseringen av «Blood Diamond».

Interessen for Kasakhstan som reisemål har også eksplodert i kjølvannet av alt oppstyret rundt Borat. For eksempel rapporterer www.hotels.com en økning på 300 prosent fra folk som ser etter hotellrom i landets hovedstad Astana.

Opp gjennom filmhistorien har det vært mange tilfeller der frykten for oppmerksomhet har slått feil, og episoden som nok har satt mest spor etter seg i denne sammenhengen er «E.T.» (1982).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

"E.T.". (Foto: UIP)

Opprinnelig ville Steven Spielberg at vesle E.T. skulle lokkes fram fra sitt gjemmested med M&M, men produsenten av sjokoladen Mars Inc. sa nei. De ville ikke ha sine varer assosiert med romvesener, som fram til da i all hovedsak var fremstilt som monstre på film.

Spielberg byttet derfor ut M&M med konkurrenten Reese's Pieces fra Hershey Foods, som etter filmens suksess skal ha opplevd en eksplosiv salgsøkning på 65 prosent. Med det var fenomenet produktplassering på film i gang for alvor.

Det vellykkede partnerskapet mellom «E.T.» og Reese's Pieces gjorde at filmfolk og markedsførere oppdaget at de satt på en uutforsket gullgruve.

Kanskje også de som sitter på diamantgruver har litt å lære av filmhistorien…

Ukas trailer:

«Surf's Up»

Noen som har fått enormt med oppmerksomhet fra filmverdenen de siste årene uten å be om det selv er pingviner. De får mer i tiden fremover, for i kjølvannet av suksessene til «Pingvinenes marsj», «Happy Feet» og de sjarmerende sidekickene i «Madagaskar» er det flere animerte pingvinfilmprosjekter under planlegging, selv om alle neppe blir noe av.

Artikkelen fortsetter under annonsen

"Surf's Up". (Foto: Sony Pictures Animation)

Det var lenge snakk om en egen langfilm med «Madagaskar»-pingvinene (de fikk en egen kortfilm til jul i 2005), men det spørs. De dukker nok uansett opp i «Madagaskar 2» neste år. Det har også vært pratet om en langfilm om min personlige favorittpingvin Opus (tegnet av Berkeley Breathed i seriene «Bloom County» og «Outland»), men vi får se. Bob Saget har i alle fall fått gjennomført parodien «Farce of the Penguines», med folk som Samuel L. Jackson, Jason Biggs og Christina Applegate som stemmegivere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også har du altså denne her. «Surf's Up» er en animert «mockumentary» som tar utgangspunkt i at bølgesurfing ble utviklet av dristige og adrenalinsøkende pingviner. Traileren er i seg selv en artig, original og treffsikker parodi på surfefilm og surfemytologi, og filmen ventes på kino til sommeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ukas site:

«Blood Diamond Action»

Amnesty International har satt opp denne siden i samarbeid med Global Witness og studioet bak «Blood Diamond», Warner Bros. Pictures. Bloddiamanter, eller konfliktdiamanter som de også kalles, utgjør en bitte liten del av verdens diamantomsetning, men siden denne bransjen er så enorm er også en bitte liten del ganske mange millioner og ganske mye lidelse.

På nettstedet kan du sette deg grundigere inn i problematikken, støtte tiltak og finne ut hva du selv kan gjøre for å unngå at for eksempel din fremtidige livsledsager ender opp med en suspekt stein i gifteringen.