Fryktet nytt tunnelras - stengte E18 på ny

Artikkelen fortsetter under annonsen

Statens vegvesen stengte i dag Hanekleivtunnelen på E18 for all trafikk. Regionvegsjef Andreas Setsaa sier til Neste Klikk at det var frykten for et nytt ras som gjorde at også nordgående løp ble sten

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik så det ut i Hanekleivtunnelen på E18 etter raset den 25. desember 2006. (Foto: Jarl Fr. Erichsen, Scanpix)Slik så det ut i Hanekleivtunnelen på E18 etter raset den 25. desember 2006. (Foto: Jarl Fr. Erichsen, Scanpix)

Fredag ettermiddag meldte Statens vegvesen at Hanekleivtunnelen på E18 i Vestfold ved Sande stenges for all trafikk.

Det var sent 1. juledag i fjor at det gikk et stort ras i det sørgående løpet i tunnelen.

Ingen mennesker ble skadet i raset som var rundt 25 meter langt og dekket hele bredden og høyden av sørgående tunnel. I en periode like etter raset ble hele tunnelen stengt for gjennomfart, før Vegvesenet så det hensiktmessig å åpne nordgående løp for trafikk i begge retninger.

Nå stenges tunnelen på ny.

Dermed blir det omkjøring for all trafikk mellom Bergsenga-krysset og Helland-krysset via gamle E18 forbi Holmestrand på ubestemt tid.

Ifølge meldingen stenges det andre tunnelløpet av hensyn til trafikksikkerheten. Regionvegsjef Andreas Setsaa i Statens vegvesen bekrefter at de fryktet flere ras.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det kunne gjerne ha skjedd igjen hvis ikke hadde bestemt det vi gjør nå, nemlig å stenge nordgående løp i tunnelen, svarer han på spørsmål fra Neste Klikk.

Stengt på ubestemt tid

I ukene som er gått siden raset i sørgående løp har interne og eksterne tunneleksperter saumfart geologien og sikringsløsningene i Hanekleivtunnelen. Undersøkelsene har påvist at fjellkvaliteten og sprekkdannelsene er slik at det er nødvendig med mer sikringsarbeid i nordgående løp.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det skal ikke være akutt rasfare, ifølge Statens vegvesen. Men stengingen vil garantert føre til store forsinkelser på en av Norges meste trafikkerte veistrekninger.

- Trafikantene må dessverre påregne enkelte avviklingsproblemer i perioder med stor trafikk. Vi skal gjøre alt vi kan for å få åpnet en av tunnelene så raskt som mulig, sier Setsaa og vil ikke anslå når det kan skje.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har en planleggingsjobb foran oss. Vi skal planlegge fysisk å gjennomføre sikringsarbeidet, vi trenger folk og utstyr for å gjennomføre jobben. Forhåpentligvis er vi raskt i gang, men uansett vil denne prosessen ta noe tid, sier han og understreker at stengingen vil være tidsbesparende for veimyndighetene.

- Med helstengt tunnel blir arbeidsforholdene i forbindelse med både undersøkelser og sikringsarbeid enklere og tryggere. Dermed vil vi også få jobbet mer effektivt med utbedringene.

Håper å unngå noe liknende

Ifølge Setsaa blir det satt inn store ressurser for å unngå at noe liknende skal skje igjen.

- Vi vil ha et klarest mulig svar på hva som forårsaket raset. Vi skulle gjerne vært denne ulykken foruten, men når den først har skjedd, har vi gått tungt og seriøst inn i den, med mye kyndig kompetanse. Det vi nå gjør er å sikre tunnelene for fremtiden