UD ukjent med norsk grensekrenkelse

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var svenske myndigheter som måtte informere norsk UD om forsvarets grensekrenkelse. - Fløy på gammel vane, sier de ansvarlige ved norsk Kystvakt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk UD var ukjent med saken. Nå har Norge beklaget at Luftvaktas innleide fly ulovlig opphold seg i svensk luftterritorium.Norsk UD var ukjent med saken. Nå har Norge beklaget at Luftvaktas innleide fly ulovlig opphold seg i svensk luftterritorium.

Det var på oppdrag for den norske Kystvakta at et innleid fly i fjor krenket svensk territorium. I 10-11 minutter befant flyet seg i nabolandet uten å ha de nødvendige tillatelsene, og uten at norske myndigheter ble gjort kjent med den illegale ferden.

- Vi beklager episoden, sier Kystvaktas orlogskaptein Rune Stenevik til Neste klikk.

Men det var svenske myndighter som måtte informere utenriksminister Jonas Gahr Støres departement om hendelsen. Etter å sjekket saken overleverte så ambassaden i Stockholm Norges formelle beklagelse.

Men ikke engang Kystvaktas ledelse var informert før UD begynte å stille spørsmål i saken etter svenskenes klage på grensekrenkelsen. Det skjedde i midten september.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Nei, vi kjente heller ikke til situasjonen før UD tok kontakt, innrømmer Stenevik.

Orlogskaptein Rune Stenevik misliker situasjonen og innrømmer også indirekte at rutinene har sviktet:

- Vi vil nå påse at vi ikke gjør det flere ganger. Dette har vi tatt hånd om for framtiden, sier han.

- Gammel vane


Det innleide flyet og dets piloter veksler mellom oppdrag for henholdsvis Kystvakta -som er underlagt Forsvarsdepartementet og en del av Sjøforsvaret - og Kystverket som hører inn under det sivile Fiskeri- og kystdepartementets domene.

Når Helitrans-pilotene flyr for sivile myndigheter på jakt etter oljesøl kan de krysse ut og inn av norske, danske og svenske luftterritorier, men det er slett ikke tilfelle når de jakter for Kystvakta - da trengs det diplomatisk klarering.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var den 28. mai i fjor at Helitrans-flyet var på oppdrag for Kystvakta i Skagerrak. Sammen med tollvesenet var de på jakt etter fartøy som kunne være av interesse. Et eget kystvaktfartøy var i området for å lede KVs enheter, men de skal heller ikke ha rapportert inn noen illegal flyvning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Grensekrenkelsen er med andre ord ikke rapportert videre i systemet. Orlogskaptein Stenevik mener å finne årsaken hos de innleide pilotene som ikke skal ha innsett at de var på et spesielt oppdrag som krevde ekstra fullmakter.

- Flygerne fløy inn på gammel vane. De visste ikke at de hadde begått noe regelbrudd, tror Stenevik.

Spesialutrustet


Det aktuelle Merlin-flyet er spesialutrustet til overvåkning. Flyet, som har kjennetegn LN-SFT, leies av det private selskapet Helitrans med base på Værnes.

Flyet har det ypperste av teknikk. Et eget infrarødt kamera gir det nattsyn, en radar ser skip 80 km på hver side av flyet, integrerte
sensorer gir video og stillbilder, mens et annet kamera kan lese fartøysnavn på inntil 10 km avstand.

Flyet har 24 timer beredskap og er på vingene i snitt flere ganger i uken, til sammen omtrent 700 timer i året.

Saken blir ikke bedre av at heller ikke Einar Viken, som er flygersjef for Helitrans, kan erindre grensekrenkelsen.

- Dette kjenner jeg ikke til. Jeg må først sjekke avviksrapportene, sier han til Neste klikk.