Posten lover å skjerpe seg

Posten har slitt med postgangen i hele høst. Dette er ikke Post- og teletilsynet fornøyd med. Partene har derfor hatt et møte, der forslag til forbedringer ble presentert.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De siste månedene har Posten opplevd en økning i antall klager på postforsendelser. Flere og flere har også klaget til Postens overordnede organ, Post- og teletilsynet, som opplever at flere og flere klager fordi de ikke får posten sin i tide.

- Vi har en konsensjonskrav som sier at 85 prosent skal ha posten innen dagen etterpå. Dette kravet klarer vi ikke å oppfylle første kvartal i år, men etter første kvartal skal vi være over konsesjonskravene, sier fungerende pressesjef Merete Bergeland Jebsen til Neste Klikk.

En hovedårsak til Postens problemer har vært flysituasjonen. Dårlig regularitet og nedprioritering av postsendinger, førte til at Posten i høst gikk over til eget fraktflynett.

I mai i fjor valgte Posten svenske West Air fordi SAS ikke fløy punktlig nok. Denne løsningen har heller ikke fungert tilfredsstillende, men nå lover Posten å skjerpe seg.

Noen av tiltakene som skal settes i verk:

* ekstra flyavganger
* økt bemanning i Oslo, Stavanger og Bergen
* daglig oppfølging av kvalitetsbrist
* rekruttere flere postbud
* flere bilavganger
* overgang fra fly til flere biler i Sør-Norge
* pakker flyttes gradvis over fra SAS til West Air

- På lengre sikt er det Postens egen flyløsning som skal bringe orden i dette, sa daværende pressesjef i Posten, Eva Bratholm, til Neste Klikk før jul.

Post- og teletilsynet sier på sine websider at de vil følge med på effekten av disse tiltakene.

Personvernpolicy