Her er Dante

Artikkelen fortsetter under annonsen

Italienske forskere har for første gang klart å gjenskape ansiktet til den store dikteren og poeten Dante.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En forskergruppe fra Bologna har laget en ny og mer korrekt framstilling av Dante. Denne er basert på mål fra hodeskallen til den berømte dikteren og viser at Dante slett ikke var så stygg. (Foto: University of Bologne).En forskergruppe fra Bologna har laget en ny og mer korrekt framstilling av Dante. Denne er basert på mål fra hodeskallen til den berømte dikteren og viser at Dante slett ikke var så stygg. (Foto: University of Bologne).

Her er Dante Alighieri. Han er kanskje ikke den vakreste mannen i verden, men han er i hvert fall langt bedre enn hvordan han har blitt framstilt opp gjennom tidene.

Italienske forskere fra Universitetet i Bologna har nylig laget en ny framstilling av ansiktet til den berømte dikteren på bakgrunn av målene til en hodeskalle man fant i graven hans.

Forskerne mener at det er den mest korrekte framstillingen som noen gang er gjort av Dante Alighieri. Men det rekonstruerte ansiktet bød på flere overraskelser.

Det viste seg for eksempel at dikteren ikke har hatt en like lang og markert ørnenese som portretteringer gjerne har gitt ham.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De klassiske fremstillingene av Dante var ofte basert på dødsmasker og fremstilte gjerne poeten med groteske trekk.De klassiske fremstillingene av Dante var ofte basert på dødsmasker og fremstilte gjerne poeten med groteske trekk.

Nesen viste seg å være kortere og skjev. Omtrent som om noen skulle ha slått til ham.


Groteske framstillinger


Den klassiske framstillingen av Dante har kommet fra malerier laget i renessansetiden etter dikterens død. Disse har vist en mann med svært grove og tildels groteske trekk.

Professor Giorgio Gruppioni, som står bak prosjektet med å gjenskape Dantes ansikt, sier til BBC at denne framstillingen i stor grad skyldes det han kaller 'psykologiske tolkninger'. At kunstnerne rett og slett baserte portretteringen av Dante på bakgrunn av de verkene han skrev.

Tidligere portretteringer har også tatt utgangspunkt i dødsmasker gjort av den berømte italienske dikteren, men professor Gruppioni mener at ingen ansikt klarer å holde på de opprinnelige trekkene gjennom tretti ansiktsavstøpninger.

Dermed har vår oppfatning av Dante ikke vært særlig nådig mot mannen, som ifølge den nye framstillingen neppe kan ha vært styggest i gata.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dante Alighieri

(1265 - 1321) var en berømt italiensk forfatter og poet. Han er mest kjent som 'Dante' og for å ha skrevet 'Den guddommelige komedie', som regnet som et høydepunkt innenfor verdenslitteraturen.

Dantes verk og karakterer har inspirert mange kunstnere innen musikk og billedkunst. Dikteren legger dessuten grunnlaget for det italienske skriftspråket med sin Komedie, skrevet med utgangspunkt i den toscanske dialekten fremfor på latin.

Dante døde i 1321 like etter at han var ferdig med den siste delen av sitt mest kjente verk, Den guddommelige komedie.

I 1509 ble benrestene av Dante flyttet fra Firenze til byen Ravenna av munker som fryktet at bena av dikteren skulle bli stjålet.

Tok mål av hodeskalle


Forskergruppen som skulle gjenskape Dantes ansikt, tok utgangspunkt i mål fra en hodeskalle funnet i 1920, da krypten til den berømte dikteren ble åpnet.

Målene anses for å være helt korrekte. Men ettersom kjevebenet manglet fra krypten, ble forskerne nødt til å modellere en kjeve som passet resten av skallen.

Idet Dantes hodeskalle var gjenskapt, begynte kunstnerne å legge på kjøttvev.

De brukte datateknologi og ny kriminalteknikk for å bygge opp resten av ansiktet med muskler og trekk. Ifølge professor Gruppioni er rynkene og trekkene rundt øyne og munn til en viss grad improvisert fram.

Gruppioni føler seg imidlertid sikker på at hodeform og proporsjonene til øyne, nese og munn er korrekt framstilt.

- Dette er så nært vi kommer virkelighetens Dante, sier professoren.

- Da vi ble ferdig med arbeidet, slo det oss at Dante så mer normal ut enn på tidligere avbildninger. Vi trodde kanskje dette ville skape en skandale, men det virker som om folk flest synes det gjør Dante mer menneskelig, sier professoren.

Les også:


Dødens ansikter.