Meny

Eldkvarn, verdens beste band?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Enkelte vil hevde at denne påstanden må tas med en klype salt. Noe jeg som drifter av Eldkvarns norske hjemmeside er helt uenig i. For alle skjønner vel at Eldkvarn er verdens beste band?

Eldkvarn, en 35 år gammel institusjon i svensk rock, anført av den etterhvert historiske låtskriveren og sangeren Plura Jonsson, er et band som er kjent for de fleste i Sverige, men som her i Norge er glidd over i de ufortjent nesten-glemtes rekker.

Bandet utgir fortsatt plater; så seint som 29. november i fjor utkom plata «Kärlekens låga» der bandet spiller 12 tidligere utgitte låter i en syklus som svarer til en kirkelig messe, den andre CDen i sitt slag fra Eldkvarn. Plata ble innspilt live i Göteborg i september; den utgis i Norge senere i denne måneden og i det hørbare publikumet på nesten 1000 personer befant jeg meg.

Vidar Olaussen er gjesteskribent for Neste Klikk. Sammen med sin kone Elin drifter han Eldkvarn.no . Neste Klikk setter pris på mennesker som brenner for musikk. Noe Vidar og Elin definitivt gjør. Finnes det flere musikalske ildsjeler med noe på hjertet, kan de kontakte Neste Klikk på: espena@startsiden.no

Det er snart 16 år siden jeg oppdaget Eldkvarn. Som så mange andre skjellsettende opplevelser kom den som en uforberedt tilfeldighet, en av mangfoldige sanger fra et stereoanlegg under en privat fest blant gode venner.

«Somliga går med trasiga skor» sang Eldkvarn i sin helt selvstendige stil, men i dette tilfellet med tekst og musikk skapt av legenden Cornelis Vreeswijk. Den stødige rytmen, det fyldige kompet og selve tekstforedraget hos sangeren tok tak i meg, og uten at jeg hadde mulighet for å skjønne det den gangen, ble dette møtet med svensk tradisjonsrock retningsgivende for det som hittil er blitt resten av livet.

Dette har ført til besøk ved over 50 Eldkvarn-konserter i hele Skandinavia, et personlig bekjentskap med bandmedlemmene, en komplett platesamling og godt besøkte hjemmesider som fremmer Eldkvarns musikk i Norge.

Torsdag i romjulen, den 28. desember, dro vi - fruen og jeg - for 7. gang i løpet av like mange år til Trollhättan nordøst for Göteborg for å oppleve Eldkvarn i den byen i Vest-Sverige der bandet er mest populært.

Vi hadde også avtalt møte med noen Fredrikstad-folk der nede; vi er faktisk sjelden de eneste nordmennene på bandets konserter. Konseptet denne gangen var kirkekonsert, altså ikke egentlig en messe i den formen vi kjenner fra de to ovennevnte platene «Kärlekens låga» fra høsten 2006 og «Kärlekens törst» fra 2000. Bandet hadde med seg et lokalt damekor, Cantilena-kören, som bidro med vakker, harmonisk utfylling på noen av sangene. Vi iler til med å berømme korets dirigent, Thorgny Skantz, for engasjert korledelse og ekte entusiasme for Eldkvarns tekster og musikk.

Kirkekonserten fant sted i Götalundens kyrka, sentralt plassert rett nord for jernbanestasjonen i Trollhättan. Det ble to konserter samme kveld på grunn av etterspørselen etter billetter; vi var til stede ved den første av de to.

Götalundens kyrka er relativt ny og har en arkitektur som åpner for en rekke tekniske muligheter. Dette ble utnyttet til fulle, blant annet ved at et vakkert, animert fargespill ble projisert mot frontveggen under hele konserten. Til høyre på podiet tok Cantilena-kören plass, med nyinnøvde arrangementer gjort av nordmannen Hartvig Gjesdahl i Norrköping i forbindelse med Eldkvarns kirketurné i 2004.

Konserten åpnet med tilsammen åtte låter som hørte med i den første messen, «Kärlekens törst». Cantilena-kören medvirket ved 4 av sangene.

Det var nytt for oss å høre et kor fylle ut harmoniene i Eldkvarns sanger, og det tilførte dem en ny dimensjon, kanskje mer sakral, men også enda vakrere enn vi er vant til. Forøvrig var lyden under konserten helt upåklagelig, smakfullt mikset av bandets faste tekniker Ove Karlsson.

Den første sangen, «In från regnet», innledet Eldkvarns kontemplative album «Sånger från Nedergården» fra 1994, et album skrevet i beste Eldkvarn-stil: Plura Jonsson skrev de fleste av låtene idet han «gjorde en Plura», som artisten og hans tidligere kjæreste Kajsa Grytt har uttrykt det.

Det var faktisk Thåström, som Eldkvarn tidligere har jobbet med, som fant opp uttrykket. Dette innebar at Plura forlot hjemmemiljøet og dro ut til et lånt krypinn i Stockholms skjærgård. Der bodde han alene i noen få uker og skrev de låtene som skulle til for å sette sammen en plate. «In från regnet» handler om å vende tilbake og samtidig innse at man ikke har noe å vende tilbake til.

I sangen «Jag vill inte förlora igen», som var den neste i rekken, synger Plura om alt offer som kjærligheten krever, og at dette har grenser i form av å tape ansikt, å ofre mye mer enn man får, og stanse ytelsene før man opplever seg sveket. Denne sangen fra 1987 er et godt eksempel på Pluras poetiske og alvorlige behandling av kjærligheten som reell kraft i dynamikken mellom enkeltmennesker. Cantilena-kören gjorde en solid jobb som harmonigrunnlag under framførelsen i Götalundens kyrka.

Fra det strålende albumet «Limbo» fra 1999 hentet bandet to sanger til kirkekonserten, «Som om du var här» og «Nådens hand». Mens den første er sang om om savn, er den andre en sang om anfektelser når valgene i livet settes i dødens perspektiv. Dette er svensk rocklyrikk på sitt aller mest dypsindige, en symbolbruk og en oppgjørsfilosofi som går på siden av bibelske og kirkelige begreper. Like fullt ble denne teksten utvalgt av teologene som bidro til å sette sammen sangene i Eldkvarn-messen «Kärlekens törst» for snart sju år siden.

En sang som definitivt er en hit i Eldkvarns egen produksjon, er «Kärlekens tunga», innspilt første gang i 1988. Sangen inngikk i «Kärlekens törst» og ble framført i Götalundens kyrka i romjulen i en behagelig, laid-back swingrytme. Deretter fulgte klassikeren «Ett hus på stranden» der Plura synger en av sine mange variasjoner over temaet om å bryte opp for å følge kjærligheten. Noen ganger fører det til et brudd med en man har elsket, slik som i denne sangen; «jag lämnar dig på din bakgård där aldrig solen når in». Andre ganger handler det om å forlate alt for å gi seg hen til en ny elsker, slik han beskriver i «Den som älskar måste lämna allt», som fulgte senere i konserten. Begge disse låtene ble første gang lansert på albumet «Utanför lagen» i 1986.

Endelig må vi nevne sangen «Nånting måste gå sönder» fra 1997. Sangen hørte med i messen «Kärlekens törst» og ble den gang framført under nattverdmåltidet(!). Sangen beskriver oppbrudd i videste forstand, en overlagt ødeleggelse som baner veien for nye muligheter. Også denne sangen representerer et budskap som er atypisk i kirken: «Det finns inga under, ingen går hel ur det här.»

Med en kort og uhøytidelig innledning av menighetens prest mot slutten av konserten sang publikum den kjente julesangen «Stilla natt» («Glade jul» på norsk) med støtte i utdelte salmebøker. Presten knyttet deretter noen korte tanker rundt et skriftsted, og deretter fulgte «Nu tändas tusen juleljus» fra salmeboken. Med disse to fellessangene ble publikum trukket aktivt med i programmet og endret kortvarig karakter fra publikum til menighet. Dette ble en uvirkelig, men helt naturlig utvikling i dette helt spesielle arrangementet.

Etter fellessangene og prestens innslag fortsatte Eldkvarn med sanger som hører med i syklusen «Kärlekens låga». Først kom «En regnmetares sång», uendelig vakkert og krevende framført av Plura som solosanger akkompagnert kun av Claes von Heijne på piano og Carl Jonsson med forsiktig solo på elgitar. Dette var kanskje den mest følsomme stunden vi noen sinne har hatt med Eldkvarn på scenen!

Etter siste sang på programmet var applausen mer stormende enn vi ventet i en kirke, og Eldkvarn fortsatte med ikke mindre enn 3 ekstranumre, det siste - «Bara för din skull» - til trampeklapp fra publikum.

Etter planen var dette den siste live-framføringen av låtene fra «Kärlekens törst». Fra nå er det «Kärlekens låga» og plata med denne nye messen som skal profileres.

Denne romjulskvelden i Götalundens kyrka bød på en enestående opplevelse. La oss håpe at vi snarest finner kirker i Norge som er like åpne for krysskulturelle uttrykksformer. Eldkvarn viste med denne konserten at det fins ingen grenser; den som synger om kjærligheten, har en scene over alt hvor folk vil lytte.


Låtliste:

In från regnet
Jag vill inte förlora igen (med Cantilena-kören)
Som om du var här (med Cantilena-kören)
Nådens hand (med Cantilena-kören)
Kärlekens tunga
Ett hus på stranden (med Cantilena-kören)
Nånting måste gå sönder
I kväll stannar jag hos dig
Fellessanger; prestens innslag.

En regnmetares sång
Den som älskar måste lämna allt
- - -
Män som mig
Mitt hjärta ropar ditt namn
Bara för din skull

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus