Meny

Skummel kunst uroet pasienter

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kunsten som var ment å berolige hjertepasientene ved et sykehus i Canada, har nå blitt fjernet etter at det ble påvist at kunsten hadde motsatt virkning.

Maleriene av denne dronningen var blant de bildene som fikk pasientenes blodtrykk til å øke på en hjerteklinikk i Ottawa, Canada.Maleriene av denne dronningen var blant de bildene som fikk pasientenes blodtrykk til å øke på en hjerteklinikk i Ottawa, Canada.

Legene ved en hjerteklinikk i Ottawa kunne rapportere om økt blodtrykk og stress hos pasientene etter at klinikken tok del i et terapieksperiment med kunst.

Kunsten, som skulle berolige pasientene på venteværelset, inneholdt blant annet fem malerier kalt «The Queen» av kunsteren Shirley Brown.

Men maleriene av dronningskikkelsen falt ikke hos smak hos pasientene, som trolig syntes det minnet mer om den slemme dronningen fra Alice i Eventyrland.

- De stikkende øynene var nok ikke det mest betryggende å se på når du har smerter, forteller direktøren av Ottawa Heart Institute, Robert Roberts til nyhetsbyrået AP.

Et annet kunstverk av Paul Butler med ordene «Getting there is half the fun» (Å komme seg dit er halve moroa) spredt utover lerretet viste seg også å være en dårlig måte å hilse velkommen pasientene som skulle på operasjonsstua.

I tillegg bestemte klinikken seg for å flytte et dramatisk maleri av en gorilla fra hjerteklinikkens lobby til en mindre prominent plassering nært vaskerommene.

Robert Robertsen forteller til AP at å vite hvilke bilder man bør ha hvor er en viktig del av terapieksperimentet.

- Så langt har vi slått fast at det er viktigere å ha fargerike, glade bilder enn bilder av en mer seriøs og alvorlig type.
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus