Filmklikk: Og prisen for 2006 går til…

Artikkelen fortsetter under annonsen

Året skal oppsummeres. Så hvilke av filmene fra 2006 bød på de pinligste feilene, de heftigste plakatene, de dårligste trailerne, og hvilken stakk av med den ikke altfor prestisjetunge «Movie You Want

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foto: Buena Vista InternationalFoto: Buena Vista International

Det er fremdeles noen dager igjen av 2006, men i skrivende stund det ser ut til at «Casino Royale» går av med seieren. Ikke for beste film, men for beste tabbe.

Stemmegiverne på www.moviemistakes.com synes i alle fall at øyeblikket der Bond og Vesper kliner på stranden, og sanden på ryggen til 007 plutselig er borte etter et klipp, er den aller mest ubetalelige feilen fra filmåret 2006.

«Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest» er på sin side filmen der man har oppdaget flest (146) tabber, men det kan ha noe å gjøre med at flest har sett den. Enkelte har antagelig sett den uanstendig mange ganger bare for å finne flere feil.

Prisverdige postere

Foto: Sandrew MetronomeFoto: Sandrew Metronome

Bloggeren bak Sam's Myth har på sin side kåret det han mener er årets flotteste filmplakater.

Vinneren ble den nostalgiske posteren til Steven Soderberghs «The Good German», som ikke har norsk premiere før 23. februar. Plakaten er absolutt fin - faktisk helt nydelig - men så er den da også en blåkopi fra filmklassikeren «Casablanca».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En lignende kåring foretatt av Berth Ehrmann på nettstedet «Dangerous Universe» utropte plakaten til «The Proposition» til vinner. Også den er svært retro i stilen, og inspirert av spaghettiwesternestetikk.

Actress Most in Need of a New Agent

Kvinnelige filmjournalister mener det er på tide med ny agent for Uma Thurman, her i Kvinnelige filmjournalister mener det er på tide med ny agent for Uma Thurman, her i "My Super Ex-Girlfriend". (Foto: Fox Films AS)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ellers har en organisasjon for kvinnelige filmjournalister foretatt sine filmkåringer for 2006, med til dels svært kreative kategorier.

«Don't Stick Your Head in the Sand»-prisen gikk for eksempel til den kontroversielle dokumentaren «Jesus Camp», mens prisen for «Movie You Wanted to Love But Just Couldn't» gikk til Sofia Coppolas «Marie Antoinette».

Prisen for « Actress Most in Need of a New Agent» ble tildelt Uma Thurman, og hennes siste prestasjoner i «The Producers» og «My Super Ex-Girlfriend» vil nok neppe stå igjen som høydepunkter i karrieren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Topp trailere

På onlinefilm-siten «I Film» valgte de ikke overraskende å kåre årets beste trailere, og her stakk Martin Scorseses eminente «The Departed» av med seieren.

Laaangt mer underholdende er det derimot å kikke på de som ble kåret til årets verste trailere. Den lista er riktignok preget av mindre kjente saker som «Epic Movie», «Stomp the Yard» og «Zoom», men ingen fryd som skadefryd…

Hurra for hud

I den glad-sleazy enden av skalaen finner vi MrSkin.com, som er fryktelig begeistret for menneskekroppens - da primært den kvinneliges - største organ, nemlig huden.

Mr Skin har kåret filmårets beste nakenscener, og vinneren ble… Salma Hayek der hun koser seg med Colin Farrell i vannet i det romantiske dramaet «Ask the Dust».

Til enkeltes fortvilelse, og andres lettelse, har ikke den filmen nådd norske kinoer. Faktisk må vi helt ned til femteplass på lista før vi finner en norsk kinogjenger, nemlig «The Break-Up», og scenen som fikk Mr Skin til å sikle her var selvsagt den der Jennifer Aniston rusler gjennom rommet med stumpen bar.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Avsky for «Apocalypto»

Surmagede kåringer finnes det selvsagt også en haug av, og på About.com har Marcy & Jurgen slengt dritt om det de mener var årets verste filmopplevelser.

De valgte å begrense seg til den mer pretensiøse delen av filmuniverset, og har altså valgt bort begredeligheter fra Hollywoods kommersielle maskineri.

Dermed ble det Mel Gibsons «Apocalypto» som toppet lista, med Alejandro González Iñárritus «Babel» og Dardenne-brødrenes «Barnet» på henholdsvis sølv- og bronseplass. Nok et bevis på hvor forskjellig smaken kan være, siden i alle fall de to sistnevnte filmene også har funnet vei til en rekke «Best of 2006»-lister.

Gamlisfilm

Selv om det skjedde for en god stund siden - i kjølvannet av Oscar-prisene - tar vi med den litt mer koselige kåringen som ble foretatt av magasinet til den amerikanske pensjonistorganisasjonen AARP.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De mente «Capote» var årets film for godt voksne, med «Cinerella Man», «Good Night, and Good Luck» og «Walk the Line» som runners-up.

Årets beste Årets beste "Movie for Grownups Who Refuse to Grow Up" i følge amerikanske pensjonister. (Foto: United International Pictures)

De synes ellers at Jeff Daniels i «The Squid and the Whale» var beste mann over 50 på lerretet i 2006, mens Joan Plowright i «Mrs. Palfrey at the Claremont» var beste kvinne.

Filmpriskategoriene til Aarp the Magazine er temmelig mange, og den mest sjarmerende synes jeg var «Best Movie for Grownups Who Refuse to Grow Up», der «King Kong» gikk av med seieren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spørsmål og tips mottas med takk til ingvald@startsiden.no, og legg gjerne ut egne lister over årets beste filmreplikker, styggeste rulletekst, heftigste stunt, eller annet i kommentarfeltet nedenfor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ukas filmsite:

«Filmplakater.no»

Polsk plakat for Polsk plakat for "Apocalypse Now!".

Filmplakater er reklame. Mange av dem er noe begredelig ræl, men de kan også være flotte kunstverk, verdige hedersplasser i de mest stilbevisste hjem.

Plakatentusiastene Sjur Teigland og Stian Skarleven driver denne artige nettbutikken der de selger originale plakater fra nye og gamle filmer, fra en snau hundrings og oppover til ufattelige beløp. Nettstedet byr også på innsiktsfulle artikler, blant annet en flott illustrert sak om filmplakatkunsten i Øst-Europa.

(Teigland har for øvrig fast spalte om filmplakater bak i Filmmagasinet.)

Ukas trailer:

«Rocky Balboa»

Foto: SF NorgeFoto: SF Norge

«Rocky» fra 1976 er en ubestridt klassiker og et av filmhistoriens beste sportsdrama. Den fikk 10 Oscar-nominasjoner og vant tre statuetter, blant annet for beste film. Oppfølgerne ble derimot kroneksempler på 80-tallets romertallfilmer, der suksesser ble melket til siste dråpe i stadig mer pinlige installasjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå har Sylvester Stallone passert 60. Han var i eldste laget for rollen da han spilte inn den femte og til da dårligste Rocky-filmen i 1990. Det hørtes derfor unektelig trist og ikke så rent lite desperat ut da nyheten kom om at Sly ville inn i ringen nok en gang. Han skulle sågar skrive manus og regissere selv. I traileren ser han da også temmelig begredelig og vassen ut i trynet, men likevel: Jeg gleder meg som en unge. Det at prosjektet virker så håpløst passer paradoksalt nok godt med figuren Rocky, som er en klassisk underdog. Og nå har amerikanske kritikere gitt imponerende gode kritikker. «For the first time in 30 years, you might find yourself cheering him on», skriver for eksempel Ether Alter i Premiere Magazine. Vi får håpe han har rett…

Norgespremieren er uansett 12. januar, og har du lyst til å varme opp med de fem første filmene selges de nå i DVD-boks for en svært overkommelig pris.