Pølser er som bensin for bussene

Artikkelen fortsetter under annonsen

Pølser som Gilde kasserte etter E. coli-skandalen, kommer nå til nytte. Etter at pølsene er blitt videreforedlet til biogass, går seks busser så vannet spruter i Østfold.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fredrikstad: Det er nesten bare vann som kommer ut av eksosrøret fordi CO2 forsvinner under omgjøringen til biogass.

Tirsdag tok Borg buss i bruk to splitter nye gassbusser, noe som gjør at totalt seks slike miljøvennlige busser ruller rundt på veiene, melder NRK.

Ombyggingen av bussene koster rundt en halv million kroner per buss, og denne merkostnaden er dekket av Østfold fylkeskommune.

I tillegg til råtne pølser sper innbyggerne på Hvaler og i Fredrikstad på med kloakk som blir omgjort til biogass.

Det de blant annet får igjen er busser som godt kan gå på tomgang, det er nesten bare rent vann som slippes ut. Dessuten skal kjøretøyene være langt mer stillegående enn sine dieselkollegaer. Og kjappere.

- Det folk legger igjen i potta hjemme, kjører vi buss med. Og det er jo gjenbruk, det! sier Roger Larsen, som er bussjåfør i Borg buss ifølge NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Borg buss er Norges ledende på bruk av miljøvennlig biogass.

Det er i fabrikkene til Frevar i Fredrikstad at biogassubstratet blandes med kloakk. Biogass har sitt utgangspunkt i naturlig forråtnelse, en prosess som likevel ville funnet sted. I teorien kan biogass fremstilles av alt biologisk materiale, deriblant matavfall, husdyrgjødsel og kloakkslam.

Gassen dannes når bakterier bryter ned materialet. For at denne gassen skal kunne brukes som drivstoff, må den foredles og renses. Det vil i hovedtrekk si at man sørger for at det nesten bare er metan igjen. Metanet er drivstoffet.

Metan har 20 ganger kraftigere negativ effekt på drivhuseffekten enn CO2, og det er derfor svært ønskelig med oppsamling og bruk av gassen.

En utfordring i forhold til drivstoffet er at den egner seg dårlig for land med lav befolkningstetthet fordi den krever en komplisert og dyr infrastruktur av tanker og pumper. Ifølge DinSide eksisterte det så sent som i forrige måned kun én biogasspumpe i Norge, i Fredrikstad.

Les mer om biogass hos DinSide Motor