Ungdom har fått nok av hamburgerkjedene

Ungdom er blitt mer bevisste på hva de spiser, og stadig færre stapper i seg hamburgere og pommes frites. McDonald's er ikke overrasket.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX) (Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX)

Oslo (NTB): Ifølge nye tall fra Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) spiste 42 prosent av ungdom mellom 15 og 24 år hamburger minst to ganger i måneden i 1999. I fjor var det tilsvarende tallet 29 prosent.

- Ungdommene er redde for å bli tykke, og hamburgerkjedene forbindes med en livsstil som er feil og umoderne, sier SIFO-forsker Annechen Bugge til Dagsavisen.

Statistikken viser også at det de siste årene har vært sterk nedgang i forbruket av sukkerholdig brus. Sukkerfri brus og flaskevann blir stadig mer populært.

McDonald's er ikke overrasket over at færre ungdommer spiser hamburgerkjedens hurtigmat.

- Med det fokus som har vært på sunnere mat og ernæring synes jeg ikke disse tallene er spesielt overraskende, sier kommunikasjonsdirektør Margaret Brusletto i McDonald's.

Hun opplyser at man kan bytte ut pommes frites med salat på hamburgerkjedens restauranter, men legger til at McDonald's handler om hamburgere og at kjeden derfor aldri vil forvandle seg til helsekostrestauranter.

(©NTB)

Personvernpolicy