Posten sliter. Og nå er det jul
De siste månedene har Posten opplevd en økning i antall klager på postforsendelser. Det gjelder både omdeling av brev og fremsending av aviser. I en pressemelding sier de at de er klar over problemene og har satt i verk ekstra tiltak for å bedre situasjonen.
En hovedårsak til Postens problemer har vært flysituasjonen. Dårlig regularitet og nedprioritering av postsendinger, førte til at Posten i høst gikk over til eget fraktflynett.
I mai valgte Posten svenske West Air fordi SAS ikke fløy punktlig nok. Nå har Posten krøpet tilbake til SAS og bedt om hjelp fordi det svenske flyselskapet heller ikke fløy punktlig nok.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen- Det har vært startproblemer. West Air har hatt tekniske problemer og problemer med opplasting av flyene, sa Posten-sjef Dag Mejdell til Dagens Næringsliv 24. november.
For å hjelpe postgangen i desember har Posten nå iverksatt en rekke tiltak, blant annet bruk av charterfly, forsterket togtransport og flere semitrailere.
Neste Klikk spurte pressesjef Eva Bratholm om Posten nå kan garantere at de nye tiltakene fører til at folk får pakkene sine før jul:
- Garantere og garantere - vi er jo ikke herre over vær og vind - men dette er tiltak vi mener vil bedre situasjonen. Men for alt vi vet så kan det jo bli storm og det som verre er, sier hun.
Hun påpeker at dette er midlertidige tiltak for desember, slik at juleposten kommer fram.
- På lengre sikt er det Postens egen flyløsning som skal bringe orden i dette, sier Bratholm til Neste Klikk.