Ryanair-krangel til retten

Ryanair krangler med forbrukerombudet om tilbakebetaling av gebyrer. Mandag møtte lavprisselskapet opp i Oslo tingrett etter å ha anlagt sak mot staten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Oslo (NTB): Ryanair gikk til sak etter at forbrukerombud Bjørn Erik Thon i mars skrev ut et saftig gebyr på en halv million kroner, skriver dagbladet.no.

Bakgrunnen var at flyselskapet ikke rettet seg etter pålegg fra ombudet om å betale tilbake skatter av avgifter til passasjerer som avlyste sine reiser med flyselskapet.

Ryanair krever 20 euro for å tilbakebetale statens avgifter, og ofte utgjør gebyret like mye eller mer enn selve avgiften. Selskapet har tilbudt seg å halvere gebyret, men forbrukerombudet mener at avgiften skal fjernes totalt.

Den irske lavpriskjempen har saksøkt staten med påstand om at tvangsgebyret på en halv million kroner er ugyldig, og at forbrukerombudet har begått saksbehandlingsfeil ved å ha for korte svarfrister.

Staten på sin side har rettet et motsøksmål mot Ryanair fordi selskapet ikke har betalt inn gebyret innen fastsatte frister. (©NTB)

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus