Medietilsynet vil ha maksgrense på SMS-stemmer

Artikkelen fortsetter under annonsen

Medietilsynet har sett seg lei på SMS-tjenester i TV-programmer som retter seg mot barn og unge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Illustrasjonsfoto: Scanpix)(Illustrasjonsfoto: Scanpix)

Oslo (NTB): Nå vil tilsynet endre markedsføringsloven for å dempe det kommersielle presset mot mindreårige.

- En løsning er at hver abonnent bare får stemme én gang, sier Tor Erik Engebretsen i Medietilsynet til Vårt Land.

Det er blant annet programmer som Idol på TV 2 og Mess TV på TV Norge som har fått foreldre til å ta kontakt med Medietilsynet. Men TV 2s nettredaktør Gunnar Stavrum avviser ideen om å legge inn sperrer som hindrer en abonnent å stemme mer enn en gang.

- Vi lever av disse inntektene. Uten dem kan vi ikke produsere disse programmene, sier han. (©NTB)