NSB villeder om miljøet

Artikkelen fortsetter under annonsen

NSB-selskapet Nettbuss trikser med miljøtall når de hevder at du sparer miljøet for over et tonn med CO2 hvert år ved å kjøre buss istedenfor å kjøre bil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Illustrasjonsbilde. Foto: Terje Bendiksby, SCANPIXIllustrasjonsbilde. Foto: Terje Bendiksby, SCANPIX

For regnestykket er mer komplisert enn Nettbuss vil ha det til.

Nettbuss mener at nordmenn må kjøre mer buss. For å overbevise miljøbevisste nordmenn om dette, presenterte de for noen dager siden et regnestykke som forteller hvor mye CO2 du sparer miljøet for ved å kjøre buss istedenfor bil.

Busselskapet, som er heleid av NSB, mener at hver nordmann kan spare miljøet for 1058 kg CO2 per år ved å ta buss istedenfor bil.

Men CICERO Senter for klimaforskning har regnet på det etter forespørsel fra Neste Klikk. Resultatene derfra langt mer nøkterne enn resultatene fra Nettbuss. De mener at 286 kg er mer riktig enn NSB-selskapets tall.

Nettbuss' regnestykke:


De tar utgangspunkt i at nordmenn gjennomsnittlig kjører 26 kilometer på arbeidsreise hver dag hvis du regner begge veier.

Det forbrukes 2,3 kg CO2 per liter bensin, og i rushtrafikk regner man et bensinforbruk på 1 liter per mil. I en bil i rushtiden sitter det i snitt 1,15 personer, dette gir 0,2 CO2 per personkilometer:

Med disse tallene, vil hver bilist hvert år slippe ut over ett tonn CO2, eller mer nøyaktig 1.144 kg.

Samtidig sier de at du ved busskjøring reduserer dette utslippet med 92,5 prosent. De hevder dermed at du sparer miljøet for 1.058 kg CO2 hvert år hvis du tar buss.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

CICEROs kommentar:


- Regnestykket er for så vidt riktig dersom du kan kjøre en full buss fra hjemstedet ditt til jobben og tilbake, og at du kjører alene i bilen i bykjøring med høyt bensinforbruk. I tillegg forutsetter regnestykket at du er på jobb hver arbeidsdag, sier forsker Kristin Rypdal ved CICERO.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

John Emil Myhre, markedsdirektør i Nettbuss, bekrefter overfor Neste Klikk at de har regnet med fulle busser i rushtrafikken.

- Altså gitt forhold med matpakkekjøring, rushtrafikk og et godt utbygd og utnyttet bussnett, er de riktige. Man kan kanskje si at regnestykket gjelder for større byer og for mennesker med 8-4 jobb, sier Rypdal.

Statistisk sentralbyrå har beregnet at en gjennomsnittlig personbil avgir 0,11 kg CO2 per personkilometer.

Bruker man dette tallet, avgir hver bilist hvert år 629 kg CO2.

Statistisk sentralbyrå har også beregnet at det gjennomsnittlig avgis 0,06 kg CO2 per passasjerkilometer når du kjører buss. Tallet er høyere enn det nettbuss har kommet fram til, blant annet fordi ikke alle busser er fulle.

Konklusjonen blir da at du kun sparer miljøet for 286 kg per år. Altså 772 kg mindre enn det Nettbuss konkluderer med.