Helsetopp hyller McDonald's og Cola

Artikkelen fortsetter under annonsen

EUs kommisjonær for helse priser redusert PR-innsats mot barn og bedre merking. - Gode eksempler, mener Markos Kyprianou.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I sommer lanserte McDonald´s merking av sine burgere. For det blir de hyllet av EU. Foto: Heiko Junge / SCANPIX .I sommer lanserte McDonald´s merking av sine burgere. For det blir de hyllet av EU. Foto: Heiko Junge / SCANPIX .

Fedme og overvekt er et svulmende problem og hele 20 prosent av Europas barn er overvektige, viser ferske tall. Men da EUs kommisjonær for helse, Markos Kyprianou, tidligere i dag skulle hylle noen selskaper for prisverdig innsats, var overraskelsen stor.


Han trakk nemlig fram den utskjelte hamburgerkjeden McDonald's, sukkervannprodusentene Pepsi og Coca-Cola, samt sjokoladeselskapet Kraft Foods, som gode eksempler i kampen mot barnefedme.

- Jeg gratulerer disse selskapene, sa Kyprianou i Brüssel i dag.

Han var særlig begeistret for at Coca-Cola og Pepsico har forpliktet seg til ikke å reklamere direkte mot barn under 12 år, at McDonald's nå trykker næringsinnholdet i burgerne på innpakningen.

- Forpliktelsene er gode eksempler på konkrete og troverdige handlinger fra industriens side i kampen mot fedme og overvekt, mener Kyprianou, som oppfordrer andre til å gjøre det samme.

Tall fra Verdens helseorganisajon (WHO) viser at ett av fem europeiske barn er overvektige, og det blir 400,000 flere av dem hvert år.

- Det er bare hvis vi jobber sammen at vi kan klare å stanse og snu den voksende fedmeepedemien i Europa, understreker EU-kommisjonæren.

Kommisjonærens happening i EU-hovedstaden finner sted en uke før EU og WHO avholder en felles ernæringskonferanse i Istanbul.

Les også:

Mat som dreper

Mer i Neste Klikk:

Helse og livsstil