Helsetopp hyller McDonald's og Cola
Fedme og overvekt er et svulmende problem og hele 20 prosent av Europas barn er overvektige, viser ferske tall. Men da EUs kommisjonær for helse, Markos Kyprianou, tidligere i dag skulle hylle noen selskaper for prisverdig innsats, var overraskelsen stor.
Han trakk nemlig fram den utskjelte hamburgerkjeden McDonald's, sukkervannprodusentene Pepsi og Coca-Cola, samt sjokoladeselskapet Kraft Foods, som gode eksempler i kampen mot barnefedme.
- Jeg gratulerer disse selskapene, sa Kyprianou i Brüssel i dag.
Han var særlig begeistret for at Coca-Cola og Pepsico har forpliktet seg til ikke å reklamere direkte mot barn under 12 år, at McDonald's nå trykker næringsinnholdet i burgerne på innpakningen.
- Forpliktelsene er gode eksempler på konkrete og troverdige handlinger fra industriens side i kampen mot fedme og overvekt, mener Kyprianou, som oppfordrer andre til å gjøre det samme.
Tall fra Verdens helseorganisajon (WHO) viser at ett av fem europeiske barn er overvektige, og det blir 400,000 flere av dem hvert år.
- Det er bare hvis vi jobber sammen at vi kan klare å stanse og snu den voksende fedmeepedemien i Europa, understreker EU-kommisjonæren.
Kommisjonærens happening i EU-hovedstaden finner sted en uke før EU og WHO avholder en felles ernæringskonferanse i Istanbul.