Lover bedre informasjon fra tannleger om priser og rettig­heter

Artikkelen fortsetter under annonsen

Informasjon om rettigheter og priser på tannlegemarkedet skal bli lettere tilgjengelig for forbrukere. Dette lover Forbrukerombudet, Den norske tannlegeforening og Forbruker­rådet, som er blitt enige

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Foto: Lise Åserud / SCANPIX)(Foto: Lise Åserud / SCANPIX)

Tannlegene er ved en egen forskrift etter markedsføringsloven § 3a pålagt å ha prisoppslag på venteværelset, samt prislister som kundene lett kan ta med seg. Forskriften krever også at tannlegen, før påbegynnelse av behandlinger som koster mer enn kr. 2.000 kroner, uoppfordret skal gi kunden et kostnadsoverslag.

Formålet med disse kravene er at forbrukerne skal få et best mulig grunnlag for å velge tannlege og behandlingsform ut fra hva de ulike alternativene vil koste, skriver Forbrukerombudet på sine hjemmesider.

På tross av dette er prisinformasjonen som kreves etter forskriften for lite tilgjengelig, mener Forbrukerombudet. Blant annet er det ikke enkelt for pasienten å få fullt overblikk over hva en konkret behandling koster bare gjennom prisliste og prisoppslag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Informasjon på Internett


Bedre og mer synlig prisinformasjon kan bidra til at forbrukerne legger større vekt på pris ved valg av tannlege. Sammen med Tannlegeforeningen oppfordrer Forbrukerombudet nå tannleger med egne hjemmesider til å gjøre prisinformasjon tilgjengelig også der.

Tannleger som ikke har nettsted, oppfordres til å sende prisliste og priseksempler til pasienter som ber om dette.

Samtidig legger Tannlegeforeningen på sine nettsider ut Pasientinformasjon om viktige forhold ved tannbehandling, der det gis opplysninger om hva typiske behandlingseksempler koster og om kravene til prisinformasjon.

Det informeres også om selve tannlegebesøket, gangen i behandlingen og hvordan man kan gå fram dersom man ønsker å bytte tannlege eller ønsker å klage på den tannbehandlingen man har fått.

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon håper at tiltakene vil gi forbrukerne et bedre grunn­lag ved valg av tannlege og behand­lingsform.