Krise kan ramme alle - planlegg deretter

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo var sist uke gjennom historiens største terrorøvelse. Den ble satt i verk fordi vi vet at vi ikke bare kan snu ryggen til internasjonale problemer og vente til de går over.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er lurt å tenke tanken på at en krise kan ramme oss alle. Derfor er krisehåndtering et fag for alle. Helt siden marokkaneren Ahmed Bouchiki ble skutt ned på åpen gate i Lillehammer den 21. juli 1973 av israelske Mossad-agenter, sannsynligvis ved en feiltagelse, har vi forstått at også vi kan rammes.

Dette ble forsterket da terroranslagene mot USA den 11. september 2001 ble TV-overført direkte inn i stuene våre. Senere smalt bombene i Madrid og London, og Oslo begynte å tenke tanken på at jernbanen, T-banen og bussystemet også her i landet kan rammes av fiendtlig sabotasje.

Minnehøytideligheter etter terroraksjonen mot World Trade Center i New York. Terroranslagene mot USA den 11. september 2001 ble TV-overført direkte inn i stuene våre og viste at krisen også kan ramme oss. (Foto: Ane H. Lunde / SCANPIX)Minnehøytideligheter etter terroraksjonen mot World Trade Center i New York. Terroranslagene mot USA den 11. september 2001 ble TV-overført direkte inn i stuene våre og viste at krisen også kan ramme oss. (Foto: Ane H. Lunde / SCANPIX)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det behøver ikke være internasjonal terrorisme som rammer oss. Det behøver heller ikke være en gigantisk flodbølge som skyller over landet. Det kan like gjerne være et strømbrudd som får datasystemet til å knele.

Vår arbeidsplass kan bli truet. Enhver bedriftsleder som ser en fare vil forsøke å fjerne den. Hvis ulykken likevel skjer, vil han forsøke å redusere dens omfang og så raskt som mulig reparere skaden. Som i de fleste andre sammenhenger blir handlingen bedre om der finnes en plan. Når ulykken rammer og journalistene ringer er det for sent å begynne planleggingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Krisehåndtering ble et hett tema i kjølvannet etter tsunamien i Det indiske hav. Men det er ikke bare slike store ulykker som skal håndteres, det skal enhver krise som enhver virksomhet kan komme til å stå overfor. Det er ikke bare politiet, forsvaret og Utenriksdepartementet som trenger å planlegge. Det bør enhver gjøre, som sitter med lederansvar i en kommune, i en bedrift eller i en annen form for virksomhet som forvalter verdier eller kan påvirke menneskers helse og velferd. For målet for krisehåndtering er å avverge en truende fare, eller å redusere skadevirkningene mest mulig for mennesker, miljø og materiell.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For kort tid siden greide ikke et fly å stoppe ved enden av rullebanen på Sørstokken flyplass på Stord, og katastrofen rammet ikke bare familier, men også en industribedrift og et lite flyselskap. Store transportselskaper som SAS Braathens, Norwegian og Widerøe, NSB, HSD og ColorLine har et mer åpenbart behov for å håndtere kriser enn mange andre virksomheter, men også bedrifter som Jotun i Sandefjord, Hotell Caledonien i Kristiansand og Drammens Is er blitt rammet på svært ulike måter. Vi husker sjokoladefabrikken som fikk salmonellabakterier i godteriene, vannleverandøren som fikk white spirit i drikkevannsflasker og dagligvarekjeden som solgte kjøtt som var frosset, tint og frosset igjen når det nærmet seg holdbarhetsfrister. For ikke å snakke om kjøttvarebedriftene som fikk e.coli-bakterier i matvarekjeden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Når en krise rammer er den sjelden ventet. Den rammer plutselig, hardt og brutalt. Selv om det er det utenkelige som skjer, gir det en trygghet å ha tenkt igjennom, planlagt og øvet på å håndtere forskjellige typer kriser sammen med egne medarbeidere. God krisehåndtering krever nøye planlegging og realistiske øvelser.

Det er ingen heksekunst å lage en plan for krisehåndtering. Det viktigste er å komme i gang. Nedsett en liten gruppe som begynner med å analysere hvilke typer kriser din virksomhet kan bli utsatt for. Ta med fagforeningsrepresentanter og drøft saken åpent med alle medarbeiderne. Sett klare regler for hvem som har ansvaret for kriseledelsen; tenk også på at den øvrige virksomheten må fortsette mens krisehåndtering pågår.

De første minuttene er avgjørende. Varslingsplanen må sørge for at alle dem som skal håndtere krisen blir innkalt samtidig og så raskt som mulig. En plan for å håndtere henvendelsene fra medier og pårørende er avgjørende, fordi trykket utenfra starter umiddelbart. Mediene blir øyeblikkelig varslet av noen som har sett hendelsen eller er berørt på annen måte, og mediene krever informasjon umiddelbart. Hvis en buss med 20 passasjerer havarerer, kan du regne med at 20 ganger 20 mennesker vil henvende seg til selskapet. Alle som ringer krever tid, og alle berørte og deres pårørende må møtes med omsorg. Selv om én buss havarerer må selskapets øvrige busser kjøres som normalt. Hvis ikke, vil virksomheten etter hvert gå i stå, inntektene bortfaller og en enda mer alvorlig krise kan være under oppseiling.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Leder av krisearbeidet kan være virksomhetens daglige leder, eller det kan være en annen i daglig leders absolutte nærhet. Dersom en annen er kriseleder, vil daglig leder kunne ivareta ledelsen av virksomheten for øvrig og holdes løpende orientert om krisearbeidet. Daglig leder bør i alle fall framstå som virksomhetens viktigste talsperson gjennom i mediene også når det gjelder hendelsen.

Ikke minst viktig er å ha en bevisst holdning til informasjon til mennesker som er berørt av krisen, både direkte til egne medarbeidere og gjennom mediene til kunder og samfunnet for øvrig. Kriseledelsen må bestemme hvem som skal gi og hvordan mediene skal få løpende informasjon om det som skjer. God krisehåndtering krever høy hastighet og god kvalitetssikring i innsamling og videresending av informasjon. En stor del av krisehåndteringen dreier seg om kommunikasjon i en eller annen form.

Tenk det utenkelige og planlegg deretter. Ingen kan garantere at dere vil kunne unngå krisen. Men det gir ro og trygghet for ledelse og medarbeidere å vite at dere i hvert fall er forberedt.