Prislapp TV 2: 3,7 milliarder kroner

Artikkelen fortsetter under annonsen

Schibsted selger sin andel i TV 2 til konkurrentene A-pressen og Egmont for over én milliard kroner. Det gir en prislapp på TV-kanalen på 3,71 milliarder.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Frem til i dag har Egmont, A-pressen og Schibsted eid om lag én tredjedel hver i TV 2 Gruppen. Etter denne transaksjonen vil Egmont og A-pressen eie halvparten hver.

Og det er ikke akkurat småpenger de to medieselskapene betaler hverandre: Schibsteds andel på 33,37 prosent blir solgt for 1,15 milliarder kroner.

I fjor hadde TV 2 Gruppen en omsetning på 1,94 milliarder kroner og fikk et resultat før skatt på 209 millioner kroner.

Ifølge en pressemelding fra Schibsted vil den avtroppende eieren sitte igjen med en regnskapsmessig gevinst på 940 millioner kroner etter at A-pressen og Egmont har kjøpt til sammen 867.733 aksjer.

- Vår begrunnelse for å selge er at vi ikke kunne få kontroll med TV 2 der vi var tre hovedeiere som satt med én tredel hver, sier konserndirektør i Schibsted, Trond Berger, til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Schibsteds strategi er et ønske om å eie minst 50 prosent i de virksomheter selskapet involverer seg i. Det er imidlertid problematisk når de andre to eierne har inngått en dansk-norsk strategisk allianse.

Danske Egmont er ett av Nordens ledende mediekonsern med 3.600 ansatte. 850 av de ansatte jobber i Norge. Foruten TV 2, hvor både Egmont og Schibsted var blant de opprinnelige eierne under stiftelsen for 15 år siden, har den danske stiftelsen eierskap i bokforlaget N.W. Damm & Søn, ukebladforlaget Hjemmet Mortensen, produksjonsselskapet Nordisk Film og Egmont Serieforlaget som blant annet gir ut Donald Duck.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

A-pressen kom først inn på eiersiden i TV-kanalen i 1995.

- Som medeiere i TV 2 har vi alltid vært opptatt av selskapets langsiktige utvikling. TV 2 er i dag Norges sterkeste merkevare, og A-pressen og Egmont deler ambisjonen om at TV 2 også i årene som kommer skal stå sterkt, sier konsernsjef i A-pressen Alf Hildrum og konsernsjef i Egmont Steffen Kragh i en felles erklæring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har sammen vurdert markedet og konkurransebildet for TV 2 noen år fram i tid. Det vi ser er en rivende utvikling på internett og TV, som gjør at det skapes mange nye tilbud til forbrukerne og at konkurransen vil tilta. A-pressen og Egmont har et felles ønske om å gi TV 2 langsiktighet, stabilitet og nødvendig handlefrihet i møte med denne fremtiden, forklarer de TV-partnerne.