Hvem bør eie Torp flyplass?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Torp flyplass har blitt en suksess - men hvordan ser framtiden ut, med konkurranse fra Rygge og spørsmål om eierskap?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Foto: torp.no)(Foto: torp.no)

Både NHO i Vestfold og stortingsrepresentant Svein Flåtten, fra Høyre Vestfold går nå inn for at de offentlige eierne skal selge seg ned i Sandefjord lufthavn, Torp, for å slippe private eiere inn. Det er de tyngste innspillene hittil om å endre eierstrukturen på Norges eneste ikke-statlige lufthavn med en viss størrelse. Det har vært politisk enighet om at den langsiktighet og tålmodighet som de offentlige eierne har vist, har vært en av de viktigste grunnene til den positive og kontrollerte utviklingen Torp har hatt. Hva har skjedd?

Det som har skjedd er at Torp er blitt en suksess, etter mange, lange år med lav aktivitet og underskudd på driften. Lufthavna var nær ved å gå konkurs i begynnelsen av 1990-årene men ble reddet av kommandittselskaper, tålmodige eiere og dyktig ledelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Til irritasjon for det statlige Avinor og den offisielle hovedflyplassen for Oslo-området, Gardermoen, kjører nå busslast etter busslast med glade turister fra Oslo sørover langs E18 til Torp, for derfra å reise ut i verden. Billettprisene er tildels ekstremt lave, og folk synes å ville reise hvor som helst bare prisen er lav nok. Widerøe og KLM betjener forretningslivets kvinner og menn med ruter til Stavanger, Bergen og Trondheim, og til resten av verden via København og Amsterdam. Det irske lavprisselskapet Ryanair har flest turister som passasjerer, og de flyr i dag til 10 flyplasser over hele Europa.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag kniver Torp med Stavanger og Bergen om å være Norges nest største flyplass etter hovedflyplassen Gardermoen i trafikk til og fra utlandet. Nytt i år er at Forsvaret har trukket seg helt ut av Torp, som nå har fått store arealer førsteklasses område tilgjengelig langs østsiden av rullebanen og inntil jernbanen gjennom Vestfold. Området eies nå av Stokke og Sandefjord kommuner og vil åpenbart bli utnyttet i samarbeid med lufthavna.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utfordring fra Rygge


Samtidig gjøres Rygge Sivile Lufthavn ved Moss klar til å starte sivile flyginger, hvor både SAS Braathens og Norwegian sies å være interessert. Er det plass for begge de to relativt små flyplassene på hver sin side av Oslofjorden, begge innenfor hovedflyplassen Gardermoens nedslagsfelt? Det store spørsmålet er om Ryanair vil bli fristet til å velge Rygge i stedet for Torp som sin norske hovedflyplass, og i hvilken grad Avinor vil oppleve både Rygge og Torp til sammen som uakseptable utfordrere til Gardermoen. Vil staten gjøre noen for å redusere konkurransen fra Rygge og Torp mot statlige Gardermoen? I 1992 meldte Staten sin interesse og startet forhandlinger med tanke på å overta flyplassen, sannsynligvis for å kunne kontrollere utviklingen på Torp. Men det ble aldri noe overtagelse.

Det er i dag lite sannsynlig at Staten planlegger en overtagelse. Torp-modellen er innad i Avinor blitt et begrep med anerkjennelse av hvordan Sandefjord Lufthavn fungerer. Men hva sier Avinor når de får et tilbud om å kjøpe seg opp for å kunne kontrollere en brysom konkurrent?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er uro rundt eierskapet på Torp fordi den største eieren, Vestfold fylkeskommune (43,3 prosent), skal nedlegges som administrativ enhet. Etter 2010 blir det sannsynligvis etablert en felles region av Buskerud, Telemark og Vestfold (BTV-samarbeidet). Hva vil da skje med Vestfold fylkeskommunes aksjer og eierskap i Sandefjord Lufthavn AS? Er regionen interessert å overta?

Tidligere fylkesordfører i Vestfold, Anne Rygh Pedersen (A), nå statssekretær i Justisdepartementet, går sterkt inn for at aksjene skal selges eller overføres til den nye regionen. Sandefjords ordfører Bjørn Ole Gleditsch (H) mener det samme, og han er villig til å la Sandefjord kommune (i dag 35,7 prosent) kjøpe seg opp i Sandefjord Lufthavn for å sikre det lokale, offentlige eierskapet i flyplassen.

Den største eieren i Vestfold flyplassinvest (13,5 prosent), Yngvar P. Berg i Drammen Slip og Verksted, er sterkt imot en mulig statlig overtagelse, og han ønsker heller ikke at den nye regionen skal overta aksjene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- En ny, offentlig administrasjon av tre fylkeskommuner er ikke den beste nye storeier for Torp, sier Berg i boka «Høyt spill om Torp» som er kommet ut i anledning Torps 50 års jubileum som flyplass

«Private bør kjøpe seg opp»


Som styreformann i Vestfold Flyplassinvest sitter Yngvar Berg i lufthavnas styre, og han mener at private interessenter bør få kjøpe seg opp i lufthavna. Han mener det vil gi større økonomisk spillerom og handlekraft for lufthavna, i en situasjon hvor det kan bli nødvendig raske tiltak som ikke kan være avhengig av langsomme politiske prosesser hos eierne før de han ta affære. Han minner om at Torp står overfor handlekraftige eiere på Rygge, hvor Thon-gruppen og Orkla nå er de største eierne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Berg ser for seg Sandefjord Lufthavn etter «Hydro-modellen» med omtrent like stor andel av private som offentlige aksjonerer. Han har forøvrig også lansert et alternativ hvor Torp blir et folkeaksjeselskap, med flest mulig aksjonærer som alle vil utøve sitt eierskap ved å benytte Torp som flyplass. Tenk dere 600.000 engasjerte eiere av Torp, sier Yngvar P. Berg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det blir spennende å se om Torp og Ryanair vil fortsette sin satsing på hverandre, om flyplassen fortsatt får lov til å være enkel, oversiktlig, lett å finne fram i - og om det fortsatt vil være gode tilbud derfra både nasjonalt og internasjonalt. Private eiere vil sannsynligvis føre en mer ekspansiv politikk og søke mer bevisst reisende fra det store Oslo-markedet som i dag er Gardermoens viktigste kundegrunnlag. Fortsatt lokale, offentlige eiere kan tenkes å være mer opptatt av å begrense veksten, styre miljøet sterkere og fortsatt si nei til nattflyginger til og fra flyplassen.

Konkurransen mellom Rygge og Torp kan bli tøff - kanskje en fordel for passasjerene. Men det avhenger av at konkurransen ikke blir ødeleggende slik at de svakeste partene i konkurransen må gi seg, nemlig Rygge, Torp eller begge. Slikt har vi har sett det i norsk luftfart tidligere - for eksempel da det første lavprisselskapet ColorAir gikk konkurs og Braathens ble slukt av det primært statlige SAS.