Mat som dreper

Artikkelen fortsetter under annonsen

Er matindustrien i ferd med overta posisjonen tobakksindustrien har hatt som vår verste helsefiende?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det finnes mange tvilsomme bransjer vi mennesker har laget. Pornoindustrien, våpenindustrien og tobakksindustrien er tre av dem.

Av disse er det bare om tobakksindustrien man kan si at de lager et produkt som brukt som forutsatt vil føre til sykdom og tidlig død.

Til tross for sine dødelige forretningsplaner, er den kyniske bransjen som lever av dine hule magadrag fremdeles lovlig, underlig nok.

Men tobakksindustrien er på tilbakegang, i det minste i den vestlige verden. Dog sies det at lastenes sum er konstant. Gjennom de siste tiårene har matindustrien tatt over noe av rollen som tobakksindustrien har hatt.

Feite, dvaske og late


Matindustrien har produsert og markedsført produkter som gjør oss feite, dvaske og late, og med konstant lyst på mer.

Resultatet ser vi rundt oss hver dag. Stadig flere norske menn og kvinner går rundt som småfeite julegriser. Ikke fordi vi spiser så mye mer, men fordi vi spiser feil type mat.


Visstnok inntar gjennomsnittsamerikaneren i dag like mange kalorier som hans forfedre gjorde for 100 år siden. Men til forskjell fra sine forfedre, beveger dagens amerikanere seg mindre, og maten er feil sammensatt.

All norsk ungdom burde få en obligatorisk tur til de feteste regionene i USA, for eksempel i de fattige områdene i sørstaten Louisiana, hvor du faktisk sperrer øynene opp hver gang du ser en ungdom som ser noenlunde normal ut i kroppsfasongen. Det ville vært en tur til skrekk og advarsel.

Hvem har skylden for denne utviklingen?

Det er så lett å skylde på andre og skyve ansvaret fra seg. I dette tilfellet er det imidlertid god grunn til å gjøre det.

Selvsagt er vi ansvarlige for hva vi dytter i oss, men det fritar ikke matindustrien for hva slags produkter de lager og markedsfører. Reklamens makt er stor. Til forskjell fra tobakksindustrien, har matindustrien et valg. Det finnes ingen sunne sigaretter, men det finnes sunn mat.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Noe skjer


Og heldigvis er det bevegelse og voksende bevissthet om disse utfordringene.

Denne uken holdt matvarekjeden Coop sin nordiske matkonferanse. Der lanserte Nordisk Ministerråd sin nye handlingsplan for å få nordiske borgere til å velge et sunnere liv. Planen lanseres for å forbedre helsen og livskvaliteten for nordiske borgere gjennom mat og fysisk aktivitet.

I 2021 skal derfor 70 prosent av oss spise frukt og grønt daglig, og 80 prosent skal ha et sukkerinntak som ligger innenfor det maksimalt anbefalte. Noen av de politiske virkemidlene for å nå dette skal være økt forskning og innovasjon.

Sentralt på konferanseprogrammet stod en undersøkelse med 1.000 respondenter som Opinion har utført på oppdrag fra Coop Norge. Resultatene er viktige innspill og indikasjoner på nordmenns forhold til sunn mat. Blant annet avslører undersøkelsen at nordmenn har god kunnskap om hva som er et sunt kosthold, men at tidsklemmen, lite forståelig merking og høy pris på sunne matvarer er viktige grunner til at de trosser kunnskapen når de handler.

Konferansedeltagere tok også til orde for helsemoms. Leder i Nasjonalt råd for ernæring, Haakon E. Meyer, påpekte at moms på frukt og grønt må fjernes, og at det bør innføres full moms på usunne matvarer som godteri og brus.

Der har Meyer et godt poeng. Jeg ville gått enda lenger. Det giftige og vanedannende sukkeret bør sidestilles med nikotin, og avgiftsbelegges på samme måte som vi beskatter tobakksvarer.


God helg.