Nordmenn lite interessert i matvareutvalg

Nordmenn foretrekker at matbutikken ligger nær boligen og at det er parkeringsmuligheter, fremfor stort utvalg av ferskvarer, delikatesser og middagsmat.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Oslo (NTB): Ifølge en undersøkelse utført av Gallup, svarer 57 prosent at de legger «meget stor vekt» på at butikken ligger nær boligen når de skal handle inn dagligvarer.

- Norske forbrukere er nokså konservative. Det kan skyldes at vi aldri har blitt vant til det store utvalget, i stedet har vi latt staten, de store leverandørene og butikkjedene ta valget for oss og hatt stor tillit til dem, sier seniorforsker Randi Lavik i Statens Institutt for forbruksforskning til Aftenposten.

Ønsket om «stort vareutvalg» kommer først på femteplass, etter «god varekvalitet», «god kundebehandling» og «utvalg av frukt og grønt». På sjetteplass følger «parkering», deretter «gode pristilbud», etterfulgt av «faste lave priser». 32 prosent av de spurte legger stor vekt på utvalg av ferskvare og delikatesse, noe som plasserer denne kategorien på niendeplass på listen. Deretter følger utvalg av middagsmat, og til sist 12 prosent som mener det er viktig med bonuskort.

Lavik mener nordmenns handlemønster er preget av rutine og at vi kjøper det vi er vant til, uten å kreve noe mer. (©NTB)

Personvernpolicy