Meny

Parykk sikrere enn sykkelhjelm

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kast sykkelhjelmen og ta på deg parykken. Det er løsningen dersom du vil føle deg mer sikker i trafikken, mener britisk psykolog.


Trafikkpsykolog Dr. Ian Walker fra Bath University i England satte seg på sykkelen for å undersøke trafikksikkerheten til syklister. På motorveien mellom Salisbury og Bristol samlet han opp data fra 2300 passerende bilister ved hjelp av en distanse-sensor.

Trafikkpsykolog Dr. Ian Walker mener sjansen for å bli truffet av en bil er mindre dersom syklisten ikke bruker hjelm.Trafikkpsykolog Dr. Ian Walker mener sjansen for å bli truffet av en bil er mindre dersom syklisten ikke bruker hjelm.

Undersøkelsen viste at bilistene passerte omlag 8 centimeter tettere når han hadde på seg sykkelhjelm. Til gjengjeld ga bilene ham 14 centimeter ekstra da han lot hjelmen ligge og heller iførte seg en kvinneparykk.

- Å ha på seg hjelm gir større sikkerhet i ulykker i lav hastighet, samtidig som det gir barn bedre beskyttelse. Men om en hjelm virkelig gir bedre beskyttelse dersom man blir truffet av en bil i høy fart er usikkert, skriver Dr. Ian Walker i rapporten.

Den litt flåsete konklusjonen blir derfor at syklister som kaster hjelmen og i stedet tar på seg kvinnelig parykk er de sikreste i trafikken.



Er du mann og ifører deg en kvinnelig parykk, minsker dine sjanser for å bli truffet av en bil.Er du mann og ifører deg en kvinnelig parykk, minsker dine sjanser for å bli truffet av en bil.

Ved å bruke hjelm øker sannsynligheten av å bli truffet av en bil i utgangspunket.

Walker tror dette skyldes at bilførere ofte ser på syklister med hjelmer som mer erfarne i trafikken. Og erfarne syklister oppfører seg mindre uforutsigbart enn andre syklister, dermed passerer bilene også tettere.

- Men virkeligheten viser at det ikke trenger være noen sammenheng mellom bruk av hjelm og erfaring, mener Walker, som to ganger opplevde at biler støtte borti ham mens han skulle gjennomføre undersøkelsen. Begge gangene hadde han hjelm på seg.

Undersøkelsen til Dr. Ian Walker viste også at jo større kjøretøyet var, dess nærmere syklisten passerte den.

Gjennomsnittsbilen passerte 1,33 meter fra syklisten. Lastebiler passerte 19 centimeter nærmere. Mens bussene i gjennomsnitt passerte 23 centimeter nærmere enn biler.

Tidligere undersøkelser har tydet på at førerne av hvite biler har en tendens til å kjøre forbi syklister 10 centimeter nærmere enn andre bilister.



Kilde: University of Bath

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus