Tidenes omdømmetap for Gilde

Fra å være et selskap nordmenn flest likte godt, er nå tilliten til Gilde helt på frysepunktet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Illustrasjonsfoto: Scanpix.Illustrasjonsfoto: Scanpix.

Aldri før han en norsk bedrift tapt så mye i omdømme på ett år som Gilde Norsk Kjøtt. Årets profilundersøkelse av de største bedriftene i Norge viser at Gilde faller fra en 5. til 70. plass på MMIs måling, skriver Aftenposten.

- Når en bedrift er så godt kjent blant forbrukerne, med produkter folk flest kjøper daglig, så blir fallhøyden veldig stor den dagen det går galt. Og det gjør saken enda mer alvorlig for Gilde at det har dukket opp flere nye E.coli-tilfeller i selskapets anlegg etter at den første historien ble rullet opp, sier direktør Erik Dalen i Synovate MMI.

Gilde faller drastisk både når det gjelder totalinntrykk og kriterier som samfunnsansvar, moral og miljøhensyn.

- Både Tine og Vinmonopolet har greid å komme raskt tilbake, etter å ha falt kraftig fra en posisjon som noen av landets best likte bedrifter. Men de hadde nok en enklere oppgave enn det Gilde har, sier Dalen.

Representanter for Gilde er ikke sjokkert over den kjølige mottakelsen.

- Jeg er ikke overrasket over at vi faller på denne målingen, når vi tenker på hvor alvorlig saken har vært og at vi har vært midtpunktet i den, sier konsernsjef Axel Krogvig til Aftenposten.

SAS Braathens og AVINOR konkurrerer om plassen som Norges minst likte bedrifter sammen med Gilde. Helt øverst på listen over de mest populære bedriftene troner TV 2 etterfulgt av Coop Norge, IKEA, Ekornes og Statoil. (©NTB)

Personvernpolicy