Bama lover lovlig banan-reklame

Markeds­føringen av Bendit-bananene var «urime­lig, villedende og i strid med markeds­førings­loven», mener Forbrukerombudet. Bama lover bedring.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Foto: pbase.com)(Foto: pbase.com)

Forbrukerombudet slår fast at NRK med sin banandokumentar beviste at det ikke var samsvar mellom Bamas markedsføring av Bendit-bananer og faktiske forhold.

I markedsføringen av bananene fokuserte Bama blant annet på at det er gode arbeidsforhold på plantasjene der bananene produseres, og at Bama er opptatt av levevilkårene og rettighetene for bananarbeiderne.

I mai viste imidlertid NRK en Brennpunkt-dokumentar som avslørte at dette slett ikke var tilfellet. Saken ble derfor fulgt opp av Forbrukerombudet.

Konklusjonen fra ombudet er at markeds­føringen var urime­lig, villedende og i strid med markeds­førings­loven.

Feilaktig fremstilt


- Jeg mener at det etiske aspektet har vært en viktig del av markedsføringen av Bendit. Bendit har gjennom markedsføringen blitt fremstilt som et etikkmerke, der inntrykket er at de som kjøper Bendit støtter en god sak, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en melding på Forbrukerombudets nettsider.

Bama har overfor Forbrukerombudet bekreftet at de i fremtiden vil for­holde seg til norsk markeds­førings­lov­givning. Forbrukerombudet vil på sin side fortsette å overvåke markedsføringen av Bendit for å påse at selskapet overholder Forbrukerombudets påstander.

Økende tendens


Ifølge Forbrukerombudet har det den siste tiden vært en økende tendens til at bedrifter bruker etiske påstander om produktene og produksjonen sin for å appellere til samfunns- og miljøbevisste nordmenn.

Dette henger sammen med at folk i en travel hverdag ønsker å kjøpe seg god samvittighet, mener Thon. Forbrukerombudet ser svært alvorlig på tilfeller der bedrifter utnytter folks engasjement og etiske tenkning ved å gi villedende opplysninger i markedsføringen.

Personvernpolicy