TV-reklame avgjør i politikken

Artikkelen fortsetter under annonsen

I amerikansk politikk er det TV-reklame som gjelder. Kanskje ikke så rart når gjennomsnittsamerikaneren ser på TV nesten fem timer hver dag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Al Gore i filmen «An Inconvenient Truth», som han var i Edinburgh for å promotere. Filmen handler blant annet om global oppvarming og konsekvensene av dette. (Foto: algore.org)Al Gore i filmen «An Inconvenient Truth», som han var i Edinburgh for å promotere. Filmen handler blant annet om global oppvarming og konsekvensene av dette. (Foto: algore.org)

Der det tidligere var egenskaper som troverdighet, sjarm og taleførhet som var avgjørende, er det nå størrelsen på reklamebudsjettet som gjelder.

Ifølge tidligere visepresident Al Gore er det nemlig den kandidaten som har mest penger å bruke på TV-reklame, som vinner frem i amerikansk politikk, melder BBC.

Det er ikke uvanlig at hele 80 prosent av politikernes kampanjebudsjetter brukes til nettopp TV-reklame, kunne Gore fortelle i en tale under Edinburgh internasjonale TV-festival.

Tatt i betraktning hvor mye gjennomsnittsamerikaneren ser på TV, er det ikke vanskelig å forstå det voldsomme fokuset på nettopp dette mediet:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I Europa er det grekerne som ser mest på TV. I Hellas ser 42,1 prosent på TV i mer enn tre timer om dagen. Nærmere 40 prosent av nordmenn ser på TV mellom én og to timer hver dag.

Kilde: Forskning.no

- I mitt hjemland ser den gjennomsnittlige amerikaner på TV i fire timer og 39 minutter hver dag. Forbausende, egentlig.

- Det er derfor kandidatene bruker 80 prosent av pengene sine på reklamekampanjer på TV, sa Gore.

De 30 sekunder lange reklamesnuttene inneholder ikke alvorlige politiske budskap, men er følelsesladde og nøye testet på fokusgrupper, forklarte han videre.

Ifølge Gore har den moderne reklamebransjen utviklet en egenskap til å skape en kunstig etterspørsel. I ekstreme tilfeller lages reklamen før produktet, så tilpasses produktet den responsen man får på reklamen, forklarte han.

- Det samme skjer nå med demokratiet, sa Gore, og siktet til at politiske partier ofte tar avgjørelser basert på reaksjonene de får på sine reklamekampanjer.