Damen eller dingsen?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du vet jo at klærne skaper mannen. Men visste du at dingsene skaper kvinnen? Design er blitt like viktig som ytelse, og forbrukerelektronikkbransjen hermer etter moteindustrien: I disse dager lanseres

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En god venn av meg - ei jente - har i arbeidskontrakten sin at hun til enhver tid skal kunne skaffe seg det siste nye i mobiltelefoner, hjemmekino og annet utstyr som på en eller annen perifer måte kan beskrives som «relevant» for henne i forhold til arbeidet.

Ja, det er viktig for henne, faglig sett, å holde seg oppdatert på strømninger i markedet, men gløden du ser i øynene hennes når hun snakker om den siste GPS-pulsklokka, flatskjermen og mobilen, så du tidligere bare i øynene på de mest nerdete dingsegutta.

Den tid er forbi da duppedingser var noe bare gutta koste seg med. Mange av gutta er faktisk satt litt ut, og sliter med å henge med i svingene.

Noe har skjedd. Noe har dels med design å gjøre. En av fire forbrukere syns design er like viktig som ytelse, sa Trond Langeland i Canon da han presenterte selskapets høstkolleksjon torsdag.

Sannsynligheten er stor for at de fleste av disse enerne er jenter. Forbrukerelektronikk er blitt et kvinnedoméne. Canon er blant de som har tatt konsekvensen av designets voksende betydning, og det reflekteres i ordbruken. I går brukte selskapet derfor ordet høstkolleksjonen om produktlanseringen, og bakket den opp med bilder av kvinnelige og mannlige modeller med grådighet i blikket og dingser i hånda.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Data- og elektronikkbransjen har lenge visst å lage spektakulære lanseringer av produkter, men undervurderte likevel i mange år det estetiske elementet ved produktene. (Apple er unntaket.)

Indre kvaliteter

Dette hadde sannsynligvis en sammenheng med at det stort sett var menn som kjøpte og brukte produktene. Gutta var mer opptatt av de indre kvaliteter, og om PCen under bordet var kjedelig og grå, eller mobilen stor og klumpete, så var det knapt nok noe de la merke til en gang.

Jentene har invadert Internett. Jentene er mer aktive i praterom og sjekkesoner enn andre, jenter er opptatt av mobiltelefonen, jenter bruker digitalkamera og jenter bruker mp3-spillere. Jenter har rett og slett kommet over teknofobien sin.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Damen eller dingsen?Damen eller dingsen?

Dette reflekteres gjennom at Canon lanserer produkter i form av en høstkolleksjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Høstkolleksjonen

til Canon består av 39 nye digitale kameraer, skrivere og annet utstyr.

I et kvinneperspektiv er kanskje det mest interessante det nye speilreflekskameraet EOS 400D, som er etterfølgeren til den ekstremt populære 350D og den enda tidligere 300D.

300D var verdens første digitale speilreflekskamera for konsumenter, og startet en digital revolusjon i 2003.

Etterfølgeren EOS 400D tar kvinnelige verdier på alvor. Det er nemlig det første «selvrensende» kameraet. Canon har gjort grundige undersøkelser på hvorfor det oppstår støv i speilreflekskameraer, og nå fjerner systemet støv ved hjelp av tre ulike metoder. Dette inkluderer det mest vriene støvet av alle - det som oppstår inne i det lukkede kamerahuset, og setter seg på innsiden av linsene.

Det ryktes derfor, men har ikke latt seg bekrefte, at Canons strategi for markedsføring av dette nye kameraet vil være tuftet på følgende verselinjer:

Støv på hjernen,
støv på linsen?
Løp og kjøp
den nye dingsen.

;)

God helg.

Canon EOS 400D etterfølger superpopulære 350D.Canon EOS 400D etterfølger superpopulære 350D.


Tidligere i Paals perspektiv: