Erlend Loe med Shakespeare-konspirasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Erlend Loe og medforfatter Petter Amundsen tror de vil skape furore når deres bok «Organisten» utgis i oktober. De mener nemlig å sitte på nøkkelen til en av de største skatter verden kjenner til.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen


Dersom Erlend Loe og Petter Amundsens teorier om Shakespeare holder stikk, må verdenshistorien skrives om.

– Enten så må de dokumentere at dette er svada. Eller så må de omfavne vår oppdagelse som en sensasjon, mener Erlend Loe om innholdet i boken «Organisten», som utgis i oktober. (Foto: Sverre Bjørstad Graff).– Enten så må de dokumentere at dette er svada. Eller så må de omfavne vår oppdagelse som en sensasjon, mener Erlend Loe om innholdet i boken «Organisten», som utgis i oktober. (Foto: Sverre Bjørstad Graff).

Det tror i hvert fall forfatterne selv, da de på Cappelens presentasjon av høstens bøker informerte om sitt kommende verk: «Organisten». En bok som stiller konspirasjonsfylte spørsmål av typen Hvem var egentlig Shakespeare? Hvor har det blitt av manuskriptene hans? Og hva har dette med skatteøya Oak Island å gjøre?

Nytt landskap for Loe

Med «Organisten» har Erlend Loe bevegd seg ut i et nytt og ukjent landskap. Han har møtt en alminnelig norsk organist, Petter Amundsen, som hevder å sitte med nøkkelen til en av de største skatter verden kjenner til. Denne skattejakten er tett knyttet til miljøet rundt William Shakespeare, og hovedsporet er å finne i den legendariske førsteutgaven av mesterens verker.

I boken får vi møte en jordnær Erlend Loe som i utgangspunktet er skeptisk til alle påstandene som fremmes, men som midtveis i fortelling bryter ut: «Det er svimlende. Det er ingen som helst tvil om det. Discovery Channel - eat your heart out.»

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Konspirasjonsteori


- Det høres kanskje ut som en klassisk konspirasjonsteori, innrømmer Erlend Loe. - Men samtidig hadde jeg mulighet til å droppe ut av dette prosjektet når som helst. Når jeg da valgte å bli var det fordi Petter Amundsen hadde så mange overbevisende indisier. Summen av dem er så omfattende at jeg ville fronte dette sammen med ham.

Men er dette en bok om Shakespeare?

- Det handler ikke så mye om Shakespeare. Men syv år etter hans død ble det gitt ut en stor samling med verkene hans, og der er det gjort noen endringer. Noen har fikset på noe. Hvorfor, spør Erlend, og lar svaret henge i luften. Teorien til Loe og medforfatter Amundsen er at Shakespeare er en dør til et skjult univers av hemmelige forbund, elegante kodeløsninger og eldgamle symboler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Spent på reaksjonene

- Dette representerer noe annet i forhold til det jeg vanligvis skriver. Jeg har ikke vært vant til å forholde meg til etterrettelighet, men det har vært viktig i denne boken. Vi har stadig blitt korrigert underveis.

- Siste del av boka handler om konsekvensene av vår oppdagelse, og tar oss med til et spesielt geografisk sted. Oak Island ved Canadas østkyst. Der finnes det noe som heter The Money Pit. Og på bunnen av den ligger det noe som forskerne lenge har lurt på hva er. Vi tror vi har funnet svaret.

Og det er?

Det må du lese boka for å finne ut, smiler Erlend Loe, som innrømmer at han er spent på responsen når boken kommer ut i oktober.

- Her i Norge håper jeg at vi både blir lest og tatt på alvor. Men i England vil nok denne boken kunne skape furore, fordi Shakespeare rangeres så høyt, forteller Loe og sier at han ser for seg at to ting kan skje:

- Enten så må de dokumentere at dette er svada. Eller så må de omfavne vår oppdagelse som en sensasjon, sier han før han tenker seg om og korrigerer seg selv:

- Nei, det kan skje en tredje ting også. Kanskje vil de ikke nevne vår oppdagelse med et eneste ord, i et forsøk på å tie oss ihjel.