Halleluja for Clas

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Dalarna midt i Sverige er det hallelujastemning og fest hver gang en ny Clas Ohlsonkatalog slippes på markedet. Nå er tiden der igjen, og søta bror går mann av huse. Men hvorfor slikt oppstyr?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen


Svensk hysteri når Clas Ohlson slipper ny produktkatalog lørdag.Svensk hysteri når Clas Ohlson slipper ny produktkatalog lørdag.

Den 21. august lanseres Clas Ohlsons hovedkatalog for 2007. Katalogen er utgitt hvert eneste år siden starten i 1918 og er etter hvert blitt en stor begivenhet i gründerens hjemtrakter. I dag er butikken Dalarnas største turistmål og besøkes årlig av cirka 600 000 personer.

Katalogslippet - en turistattraksjon

Lørdag før katalogslipp tropper flere tusen mennesker opp ved bedriftens hovedkontor i Insjön i Dalarna, der det vil være tivoli, marked, ponnytrav, fallskjermhopp, konserter, hoppoppvising med snøskutere, mulighet for helikopterturer, samt salg av is, pølser og brus.

Ole Asmundvaag i Clas Ohlson sier at de venter et innrykk av 15-20 000 mennesker når katalogen lanseres førstkommende lørdag.

- Avslutningsvis blir det fyrverkeri før folk får utdelt de nye katalogene, som kommer rykende ferske rett fra trykkeriet, sier Asmundvaag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Opplevelsesfokuserte forbrukere


- Vi forbrukere er i økende grad opplevelsefokuserte, sier trendanalytiker i Opinion, Marius Jensen.

Han tror oppstyret handler mer om festen rundt lanseringen enn om selve katalogen, og påpeker at arrangementet foregår i byen hvor Clas Ohlson har hovedkontor, en by hvor det kanskje ikke er så mye festivitas ellers i året. Han betviler at selskapet ville fått 15.000 fra Stockholm til å la seg begeistre av denne kataloglanseringen.

Men hvorfor ser vi ikke samme hysteri her hjemme når Elkjøp eller Bohus lanserer sine kataloger her i Norge?

- Elkjøp og Bohus har vel ingen katalog å lansere, men skaper oppmerksomhet og kjøpelyst gjennom kontinuerlige kampanjer og gode tilbud. Det er vel kun IKEA som klarer å skape oppmerksomhet rundt en kataloglansering i Norge, og det er fordi det er en forventning om at IKEA er med å tilføre hjemmene våre noe nytt: «Hva er det de har funnet på til oss i år», sier Jensen.

- En norsk sammenligning kan være når Hydro inviterer til gratis konsert med Aha i Frognerparken. Det kommer 100.000 mennesker for å se på Aha, ikke for å feire bursdagen til Hydro.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Clas Ohlsonskatalogen har i dag et opplag på cirka 4 millioner eksemplarer og trykkes både på svensk, norsk og finsk. Nytt for dette året er blant annet værstasjoner med prognose, platespiller med retrodesign, DVD/MPEG4-spillere og GPS/GSM sporingsenheter med mer. Til sammen er det mer enn 1500 nye produkter, noe som utgjør 10 prosent av sortimentet.