Halleluja for Clas
Den 21. august lanseres Clas Ohlsons hovedkatalog for 2007. Katalogen er utgitt hvert eneste år siden starten i 1918 og er etter hvert blitt en stor begivenhet i gründerens hjemtrakter. I dag er butikken Dalarnas største turistmål og besøkes årlig av cirka 600 000 personer.
Katalogslippet - en turistattraksjon
Lørdag før katalogslipp tropper flere tusen mennesker opp ved bedriftens hovedkontor i Insjön i Dalarna, der det vil være tivoli, marked, ponnytrav, fallskjermhopp, konserter, hoppoppvising med snøskutere, mulighet for helikopterturer, samt salg av is, pølser og brus.
Ole Asmundvaag i Clas Ohlson sier at de venter et innrykk av 15-20 000 mennesker når katalogen lanseres førstkommende lørdag.
- Avslutningsvis blir det fyrverkeri før folk får utdelt de nye katalogene, som kommer rykende ferske rett fra trykkeriet, sier Asmundvaag.
Opplevelsesfokuserte forbrukere
- Vi forbrukere er i økende grad opplevelsefokuserte, sier trendanalytiker i Opinion, Marius Jensen.
Han tror oppstyret handler mer om festen rundt lanseringen enn om selve katalogen, og påpeker at arrangementet foregår i byen hvor Clas Ohlson har hovedkontor, en by hvor det kanskje ikke er så mye festivitas ellers i året. Han betviler at selskapet ville fått 15.000 fra Stockholm til å la seg begeistre av denne kataloglanseringen.
Men hvorfor ser vi ikke samme hysteri her hjemme når Elkjøp eller Bohus lanserer sine kataloger her i Norge?
- Elkjøp og Bohus har vel ingen katalog å lansere, men skaper oppmerksomhet og kjøpelyst gjennom kontinuerlige kampanjer og gode tilbud. Det er vel kun IKEA som klarer å skape oppmerksomhet rundt en kataloglansering i Norge, og det er fordi det er en forventning om at IKEA er med å tilføre hjemmene våre noe nytt: «Hva er det de har funnet på til oss i år», sier Jensen.
- En norsk sammenligning kan være når Hydro inviterer til gratis konsert med Aha i Frognerparken. Det kommer 100.000 mennesker for å se på Aha, ikke for å feire bursdagen til Hydro.
Clas Ohlsonskatalogen har i dag et opplag på cirka 4 millioner eksemplarer og trykkes både på svensk, norsk og finsk. Nytt for dette året er blant annet værstasjoner med prognose, platespiller med retrodesign, DVD/MPEG4-spillere og GPS/GSM sporingsenheter med mer. Til sammen er det mer enn 1500 nye produkter, noe som utgjør 10 prosent av sortimentet.