Lærer mindre av TV

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foreldre har rett: Barn lærer mindre av å gjøre lekser foran TV-en.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Artikkelen er levert av mozon.no og skrevet av journalist Karoline Steenbuch.

I dagens samfunn har vi større behov for såkalt multitasking enn noen gang. Vi har mange baller i luften og skal klare å holde på med flere ting på en gang. Men nå viser ny forskning at vår evne til å lære forstyrres ved for mange distraksjoner. Og det blir vanskeligere å bruke den nye kunnskapen i senere sammenhenger.

Men vi har faktisk bedre hukommelse enn vi tror.

IllustrasjonsfotoIllustrasjonsfoto

Den nye forskningen kan berøre mange unge mennesker. Et tidligere studie gjort på TV-vanene til barn fra 3. til 12. klasse, viser at det hver dag går med 6,5 timer til TV, video, videospill, musikk eller data.

Visste du at dårlig humør bedrer hukommelsen?

Ifølge Russell A. Poldrack, professor ved University of California i Los Angeles, lærer hjernen på forskjellige måter. Han mener at læring gjennom memorering er den beste metoden, i motsetning til for eksempel læring gjennom vane (som for eksempel å taste et telefonnummer x-antall ganger inntil du husker det). Men førstnevnte kan være et problem i dagens multitasking samfunn.

- Når et barn skal lære seg noe nytt, er distraksjoner en dårlig ting og vil påvirke deres evne til å lære, sier han.

Husk bedre med kaffe.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke musestille


Det betyr imidlertid ikke at det er viktig med musestille omgivelser. Poldrack mener musikk kan være en god ting, fordi den gjør oss mer glad. Men generelt så er alle mulige distraksjoner en dårlig ting, hevder han.

Under studiet overvåkte de hjernen til 14 personer mens de lærte. Resultatene viser at hjernen bruker flere metoder for å ta imot ny læring, noe som tyder på at de forskjellige delene av hjernen «slåss» med hverandre for å ta til seg ny læring, et resultat av multitasking.

- Dette studiet representerer et viktig skritt mot å forstå interaksjonen mellom de forskjellige minnesystemene i hjernen vår, sier Dr. Chris Mayhorn, ved North Carolina State University, som har kommentert studiet.

Studiet er nylig presentert i tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences.

Utdanning gir bedre hukommelse.