Slik tjener tv-selskapene penger

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og derfor er det viktig hvor mange som ser på et tv-program.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Astrid fra Stavanger lurer på følgende:
«Hei, Stein! Jeg lurer på hvordan TV-selskapene egentlig tjener penger?

Når jeg sitter hjemme og ser på TV, så betaler jeg jo ingenting til TV-kanalen (bortsett fra lisens til NRK og eventuelt for Viasat eller Canal +).

Og hva har det å si i praksis hvor mange som ser på ett program. Hvorfor er det bra for TV 2 at jeg velger å se Frustrerte Fruer i stedet for CSI på TV Norge?»

Hei, Astrid. Godt spørsmål. TV-selskapene tjener penger på akkurat samme måte som vi her i Neste Klikk tjener penger, nemlig via reklame.

Annonsører kjøper seg reklameplass i pausen mellom programmene. Hva det koster å annonsere, aner jeg ikke, men jeg antar at prisen henger sammen med når reklamen sendes, hvor lang den er, hvor ofte den skal sendes, samt hvilken annonsør det er snakk om. En stor annonsør som for eksempel Coca Cola, bruker mye penger på reklame, og jeg vil tro at de får kraftige rabatter når de kjøper reklameplass.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

La du merke til at jeg sa at reklamen sendes mellom programmene? Det er fordi at det i Norge egentlig ikke er lov til å avbryte programmer for å sende reklame. Likevel syndes det mye mot denne regelen. Under VM i fotball nå nettopp, presset TV 2 regelverket til det ytterste ved å sende reklame ved hver minste mulighet.

TV 3 er fritatt for denne regelen fordi de sender fra England. De kommer dermed inn under engelsk lovverk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Du spør videre: «Og hva har det å si i praksis hvor mange som ser på ett program. Hvorfor er det bra for TV 2 at jeg velger å se Frustrerte Fruer i stedet for CSI på TV Norge?»

Jo flere mennesker som ser på en tv-kanal, desto mer penger tjener kanalen. Dette skyldes rett og slett at flere mennesker ser reklamen. TV 2 kan forlange mer penger for en reklameplass når de vet at 700 000 mennesker sitter foran tv-en og ser på TV 2, enn om bare 100 000 gjør det. Du er enig i at det er logisk?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå kan du si at selv om mange ser på «Frustrerte fruer» på TV 2, så vil ikke alle se reklamen. Det er sant, men jo flere som ser et program, desto flere vil også se reklamen. Selv om de regner med et frafall.

Når vi har en lov som sier at tv-kanalene ikke kan avbryte programmene for å sende reklame, vil det ikke lønne seg å sende lange tv-programmer. Uten at noen har bekreftet dette, vil jeg tro at dette er en viktig årsak til at så mange tv-programmer er på under en halvtime.

Vi i Neste Klikk, samt i Dagbladets og VGs nettutgaver, tjener også penger på reklame og annonser. Mange irriterer seg over annonser, men uten annonsene ville det ikke finnes noe som heter Neste Klikk.

Vi besitter statistiske verktøy som gjør at vi vet hvor mange som besøker oss, samt hvor mange som leser en artikkel. Jo flere som besøker Neste Klikk, jo mer penger tjener vi. Dette gjelder som sagt de fleste andre nettmediene også.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og hvis du lurer på hvordan de vet hvor mange som ser på et tv-program, så har jeg skrevet om det tidligere.

Denne artikkelen inngår i artikkelserien «Stein hjelper deg» . Jeg hjelper deg med livets små og store mysterier. Lurer du på hvorfor solen er gul eller hvorfor i all verden sjiraffen har så usannsynlig lang hals, er «Stein hjelper deg» redningen. Det finnes ikke dumme spørsmål. Intet spørsmål er for stort, og intet spørsmål er for lite.

Lurer du på noe? Vel, send meg spørsmålet, så skal jeg se hva jeg finner ut. Jeg kan ikke love at alle får svar, men jeg gjør så godt jeg kan. Jeg har dessverre ikke kapasitet til å svare på epost.