Avinor mangler 100 flygeledere
Oslo (NTB): Den nye ledelsen slår fast at det mangler nærmere 100 flygeledere, noe som utgjør en manko på 20 prosent, skriver Bergens Tidende.
For å dekke opp behovet og redusere skadevirkningene har flygelederne gått med på å jobbe mer overtid, jobbe annenhver helg og flytte på ferier. I tillegg er det søkt om og gitt dispensasjon for å øke overtidstimene fra 200 til 300 årlig.
Til sammen med lønnsøkninger har dette gitt en årlig kostnadsramme på 100 millioner kroner.
Randi Fleslands etterfølger, Sverre Quale, sier i et intervju med bladet Flygelederen, et organ for Norsk Flygelederforening, at hovedfeilen den forrige ledelsen gjorde, var å fokusere for ensidig på kostnadene.
- Man skulle spare 400 millioner kroner i året innen utgangen av 2005 og gjorde dette uten å justere kursen for endringer på inntektssiden. Nå ser vi at de 400 millionene man forsøkte å spare på kort sikt neppe gir økonomisk gevinst på lengre sikt, sier Quale, og mener vinningen har gått opp i spinningen på luftrafikksiden.
Per Harald Pedersen, som er fungerende flysikringsdirektør i Avinor, sier at han tror det vil ta 3-5 år å få hevet antall flygeledere til et akseptabelt nivå.
Foruten at behovet for nye flygeledere er blitt undervurdert, har Avinor også mistet mange flygeledere.
- Vi har mistet 40 flygeledere på halvannet år. Noen har gått til Midtøsten, noen til New Zealand og noen til Canada, sier Pedersen. (©NTB)