Avinor mangler 100 flygeledere

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nye ledelsen i Avinor mener at de mangler nærmere 100 flygeledere, og er sterkt kritisk til måten den tidligere sjefen Randi Flesland drev Avinor på.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo (NTB): Den nye ledelsen slår fast at det mangler nærmere 100 flygeledere, noe som utgjør en manko på 20 prosent, skriver Bergens Tidende.

For å dekke opp behovet og redusere skadevirkningene har flygelederne gått med på å jobbe mer overtid, jobbe annenhver helg og flytte på ferier. I tillegg er det søkt om og gitt dispensasjon for å øke overtidstimene fra 200 til 300 årlig.

Til sammen med lønnsøkninger har dette gitt en årlig kostnadsramme på 100 millioner kroner.

Randi Fleslands etterfølger, Sverre Quale, sier i et intervju med bladet Flygelederen, et organ for Norsk Flygelederforening, at hovedfeilen den forrige ledelsen gjorde, var å fokusere for ensidig på kostnadene.

- Man skulle spare 400 millioner kroner i året innen utgangen av 2005 og gjorde dette uten å justere kursen for endringer på inntektssiden. Nå ser vi at de 400 millionene man forsøkte å spare på kort sikt neppe gir økonomisk gevinst på lengre sikt, sier Quale, og mener vinningen har gått opp i spinningen på luftrafikksiden.

Per Harald Pedersen, som er fungerende flysikringsdirektør i Avinor, sier at han tror det vil ta 3-5 år å få hevet antall flygeledere til et akseptabelt nivå.

Foruten at behovet for nye flygeledere er blitt undervurdert, har Avinor også mistet mange flygeledere.

- Vi har mistet 40 flygeledere på halvannet år. Noen har gått til Midtøsten, noen til New Zealand og noen til Canada, sier Pedersen. (©NTB)