Meny

Filmklikk: Resirkulert film

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Når så du sist en film som ikke hadde vært noe annet før?

«This is like déjà vu all over again!»

Yogi Berra

Filmbransjen er verdens største gjenvinningsindustri, og det meste kan resirkuleres. Det er bare å kaste et blikk sommerens kinofilmer:

Gammalt nytt

På den norske besøkstoppen ligger for tiden nyinnspillinger av 70-talls filmer som «The Poseidon Adventure» (1972) og «The Omen» (1976), samt tegneserieadaptasjonen «X-Men: The Last Stand», filmversjonen av romanfenomenet «Da Vinci-koden» samt en film basert på radiohørespillet «Den brysomme mannen».

Foto: Columbia TriStar NordiskFoto: Columbia TriStar Nordisk

For et par uker siden kom «Silent Hill», som tilhører den tvilsomme genren filmatisert dataspill. Forrige helg var det norgespremiere på «Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest», oppfølgeren til en film basert på en fornøyelsesparkattraksjon. Og denne helgen kommer «Pusur 2», som jo har sitt utgangspunkt i en tegneserie, i likhet med «Superman Returns», som har premiere 28. juli.

«Nysgjerrige Nils» kommer 4. august, og var i sitt forrige liv en kjent barnebokserie. Samme dag er det premiere på den danske «Bridget Jones»-kloningen «Nynnes Dagbok», som begynte som en avisspalte som ble til bok, og siden altså til film.

Foto: United International PicturesFoto: United International Pictures

Helga etter der igjen er det tid for «Miami Vice» - selvsagt basert på tv-serien ved samme navn - og «The Lake House», som er en nyinnspilling av den sørkoreanske perlen «Siwoare» (2000), som i sin tur var adaptert fra Jiro Asadas kortroman.

Og mens vi snakker om remakes av asiatisk film, har Martin Scorsese nettopp laget sin versjon av Hong Kong-thrilleren «Infernal Affairs», under tittelen «The Departed». Scorseses film, med blant andre Matt Damon, Leonardo DiCaprio og Jack Nicholson, skal ha norsk premiere i november.

Dette kan kanskje høres ut som (resirkulert) sutring over idetørke og manglende originalitet, og det er det vel også. Men jeg vil ikke klage for mye, og forsøker å akseptere at det må være slik.

På grunn av blant annet mediets kostbarhet og treghet må filmskapere, i langt større grad enn andre fortellere, ty til gjenbruk av velprøvde historier, konsepter og ideer. Og ofte går det jo ikke så verst.

Kvalitetsadaptasjoner

Ser du for eksempel på Internet Movie Databases liste over filmene som er blitt stemt fram som tidenes beste, er den stappet med resirkulerte saker:

Fra toppen og nedover finner du filmer som «Gudfaren» (opprinnelig en Mario Puzo-roman), «The Shawshank Redemtion» (Steven King-roman), «Ringenes herre: Atter en konge» (J.R.R. Tolkien-roman), «Casablanca» (basert på teaterstykket «Everyone Comes to Rick's» av Murray Burnett og Joan Alison) og «Schindlers liste» (basert på virkelige hendelser og en bok av Thomas Keneally).

Det som derimot kan irritere er når det eneste poenget bak en film er å melke en suksess uten å ha noe nytt, eller interessant å bidra med, slik som for eksempel med ovenfornevnte «Da Vinci-Koden». Dessuten er ofte er de aller beste filmene de som utnytter filmmediet maksimalt og som ikke kunne vært noe annet.

Foto: Univesal Pictures

Jeg må også innrømme at det knøt seg litt i mellomgulvet da jeg nylig leste om planene for en nyinnspilling av skrekklassikeren «Fuglene», men det gikk fort over. For det første hevder produsenten Brad Fuller at det ikke er Hitchcocks filmversjon som skal resirkuleres, men Dahpne Du Mauriers novelle som i sin tid også inspirerte salige Alfred. For det andre kan jo et slikt plott, der fugler plutselig angriper, bli ganske heftig med dagens effektteknologi og fugleinfluensapanikk friskt i minne. For det tredje var ikke Hitchcock selv fremmed for resirkulering. Han spilte sågar inn flere av sine egne filmer i nye versjoner.

Fortjent dårlig rykte

Hollywood har ellers et fortjent dårlig rykte når det gjelder å lage nye, utvannede versjoner av amerikanske klassikere, eller nyere europeiske og asiatiske filmer. Her kan du lese deprimerende, men også underholdene kåring av tidenes verste Hollywood-remakes.

Jeg venter dessuten med gru på maltrakteringen av «Veiviseren» (1987), med indianere og vikinger, som skal være kinoklar til høsten.

For en motvekt kan du her studere en liste over noen av tidenes beste remakes.

Ellers er det jo sjarmerende når det går andre vei, som da det ble laget en spansk/italiensk versjon av Bill Murray-komedien «Groundhog Day» (1993) , eller da de notoriske plagiatorene i Bollywood lagde veldig fri tolkning av «Fight Club» (1999).

Apropos cameos

Jeg må få takke for alle innsendte tips om artige cameos etter filmklikket som dreide seg om nettopp dette.

Takket være Sverre kommer jeg nå til å måtte se etter forfatteren Colin Dexter i hver episode av «Inspector Morse », og kan hende må jeg likevel ta en titt på «Father's Day» (1997) for å se en piercet Mel Gibson, etter tips fra Nina.

Takk også til Øyvind for tips om småroller i diverse Clint Eastwood-filmer, selv om jeg ikke er helt enig… For eksempel var det vel i «Mystic River», ikke «Million Dollar Baby» at Eli Wallach dukket opp bak disken i en spritsjappe?

Jeg vil også protestere på at Jim Carreys opptredener i «The Dead Pool » (1988) og «Pink Cadillac» (1989) kan kalles ekte cameos, siden mannen ikke var særlig kjent for allmuen på den tiden.

Men det er jo uansett artig å se store stjerner i roller fra før de ble store.

En pur ung George Clooney lodder ut stevnemøter med seg selv i En pur ung George Clooney lodder ut stevnemøter med seg selv i "Return of the Killer Tomatoes!". (Foto: Four Square Productions)

Se for eksempel etter George Clooney som lodder ut stevnemøter med seg selv i «Return of the Killer Tomatoes!» (1988), Harrison Ford som råner i George Lucas' «American Graffiti» (1973), Leonardo DiCaprio som Josh i skrekkfilmen «Critters 3» (1991), Nicole Kidman i den australske julefilmen «Bush Christmas» (1983) eller Tom Hanks i slasher-thrilleren «He Knows You're Alone» (1980).

Ukas trailer:

«Casino Royale»

Foto: Columbia TriStar NordiskFoto: Columbia TriStar Nordisk

For å følge opp ukas tema: Her er traileren til det som vel er årets mest påkostede remake. Riktignok var originalen fra 1967 en parodi på James Bond, og riktignok har mange vært skeptiske til om lysluggen Daniel Craig passer til rollen, men jeg velger å være optimistisk. Bond trenger uansett å gå litt i seg selv for å overleve nå, og kanskje er det å spille på nostalgi og retro-chic veien å gå. Den kalde krigen som skapte agenten er uansett over for lengst, «Mission Impossible»-serien har vist muskler og Q er død…

Norgespremiere 24. november.

Ukas filmsite:

«The (original) remakes quiz»

Ok, dette er ingen egentlig filmsite, bare en liten quiz. Men gitt ukas tema, og siden jeg synes flest mulig bør kjenne til «The Guardians» eminente filmsider, så kan dette være en kjekk inngangsportal. Quizen er dessuten irriterende vrien. Vet du for eksempel (uten å jukse) hvem som regisserte en katastrofal remake av den nederlandske thrilleren «Spoorloos» (1988)?

Har du tips eller spørsmål om hva som helst fra filmens verden - ikke minst spesielle former for filmatisk resirkulering - så gi meg gjerne et lite pip på ingvald@startsiden.no.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus