Varsku om nødnumre til sjøs

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hovedredningssentralen refser Telenor Maritim Radio og Redningsselskapet for hvordan nødnumre til sjøs markedsføres og advarer om forvirring.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Illustrasjonsfoto: Scanpix)(Illustrasjonsfoto: Scanpix)

Oslo (NTB): Hvor skal du egentlig ringe hvis du er i havsnød? Kystradioenes 120-nummer, Redningsselskapets 02016-nummer, eller ingen av dem?

Hovedredningssentralen (HRS) advarer om at situasjonen har blitt så uoversiktlig at det går på sikkerheten løs, skriver Aftenposten.

Telenor Maritim Radio ber båtfolk som har behov for diesel eller annen enkel assistanse om å ringe 120 på sine annonser for betalingstjenesten «Sjøassistanse».

Redningsinspektør Terje Langås i HRS frykter at mange derfor vegrer seg for å ringe, fordi de tror det koster penger.

- Det må ikke være tvil om hvor du skal henvende deg dersom du kommer i havsnød. Det må heller ikke skapes et inntrykk av at det koster penger å bli reddet, sier avdelingsdirektør Ole Hafnor i justisdepartementets beredskapsavdeling.

Telenor Maritim Radio vil ikke gi fra seg muligheten til å tilby andre servicetjenester via 120-nummeret.

- Hvorfor skal vi det? Vi har hatt dette nummeret lenge, og svært mange brukere kontakter kystradio uten å være i nød. Slike kortnummer har også stor markedsverdi, og departementet har ikke tilbudt oss penger for nummeret, sier direktør Ånund Haktorson i Telenor Maritim Radio. (©NTB)