Pengene eller miljøet?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange av oss elsker å reise og selvfølgelig liker vi at flybillettene er rimelige. Men vil vi ha billige flyreiser for enhver pris, eller er det andre ting som er viktigere?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen


Forrige uke avslørte en rapport, bestilt av Kongressen i USA, at de siste 25 årene har vært de varmeste på 400 år og at klimaendringen høyst sannsynlig er menneskeskapt.

Mens det er gledelig å se at Bush-administrasjonen endelig er litt på gli i denne saken, er dette gammelt nytt for «resten av verden».

Her i Norge har vi vært klar over problemet med utslipp av klimagasser lenge. Det at vi også i forrige uke fikk høre at lavprisflyselskapene flykter fra Sverige til Norge for å slippe unna miljøskatter, er derfor meget skuffende.

(Foto: Clav flickr.com/photos/37005711@N00/116902520/)(Foto: Clav flickr.com/photos/37005711@N00/116902520/)

Vi vet at flytrafikk er en av de største synderne hva gjelder utslipp av klimagasser, likevel akter ikke norske myndigheter å legge ekstraskatt på flyreiser.



I Sverige derimot, krangles det nå om en ny miljøskatt som - om den innføres - vil ligge på omtrent 180 kroner på internasjonale flyreiser og 100 kroner på avganger innenriks. Hvis skatten innføres truer flere av lavprisflyselskapene med å legge ned ruter i Sverige.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapene sier, ikke overraskende, at skatten bare er tull. Og i samme åndedrag som de sier at de vurderer å flytte trafikk hit til lands, truer de med at Norge kan lide samme skjebne som våre naboer i øst, om vi innfører lignende skatter her.


Dessverre har ikke tilsvarende avgifter vært vurdert som aktuelle i Norge, men «Solidaritetsavgiften» som det lenge har vært snakk om, er upopulær blant selskaper som for eksempel irske Ryanair.

Men foreløpig er det ikke grunn til bekymring for lavprisselskapene, for selv om Regjeringen har lovet å innføre denne avgiften, vil den ikke gjøre det før alle andre gjør det. Norge er nemlig ikke den foregangsnasjonen vi ynder å fremstille oss som, når det kommer til miljø.

Det vi derimot er, er en nasjon med reiseglade mennesker. Og undertegnede er intet unntak. Jeg reiser relativt ofte og liker selvfølgelig at billettene er rimelige.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men jeg flyr ikke med god samvittighet. Hvordan kan jeg det når jeg leser at to personer som flyr tur/retur Norge - Spania slipper ut mer klimagasser (3 tonn) enn en gjennomsnitts personbil gjør i løpet av et helt år (2,9 tonn)?

Heldigvis finnes det private initiativet Mittklima.no. Der kan privatpersoner og firmaer frivillig betale klimaavgift på sine flyreiser. Ved å kjøpe en klimabillett kompenserer man for hele klimaeffekten av flyreisen, fordi et like stort utslipp vil bli redusert i et klimaprosjekt. Det er fint og flott, men det burde strengt tatt ikke være frivillig.

Miljøskatter er selvfølgelig ikke en fullgod løsning på problemet, men et middel på veien mot målet. Et mål som virker uendelig langt unna dersom det ikke skjer en holdningsendring blant de som sitter med makten. Det nytter ikke å tenke frem til neste valg, man er nødt til å tenkte langsiktig.

Personlig er jeg mer glad i miljøet, kloden, menneskeheten og fremtidige generasjoner enn billige flybilletter. Og innføres et avgiftssystem der pengene faktisk går til miljøfremmende formål, så betaler jeg den med glede. Og det er sikkert mange som meg.