Norsk ungdom bruker mer data og ser mindre TV

Artikkelen fortsetter under annonsen

TV-titting er på vei ut blant norsk ungdom. I stedet foretrekker unge nordmenn å tilbringe tiden foran dataskjermen. Mediebedriftene bør bekymre seg, mener forsker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo (NTB): For første gang er bruken av dataspill, internett og DVD større enn TV-titting blant ungdom mellom 16 og 24 år, skriver Aftenposten.

Tall fra Synovate MMI slår fast at denne ungdomsgruppen nå ser 17 minutter mindre på TV enn i 2000. Da satt unge nordmenn foran TV-skjermen i over to timer hver eneste dag. Samme år lå internettbruken på 19 minutter per dag. I år 2000 brukte norsk ungdom 68 minutter på dataspilling, internettsurfing og DVD-filmer.

I dag sitter samme aldersgruppe 99 minutter hver eneste dag foran PC-skjermen. Internettbruk, dataspilling og DVD-titting utgjør i dag totalt nesten tre timer hver eneste dag.

Medieforsker Alex Iversen tror dette bare er begynnelsen.

- Dette bør bekymre de store mediebedriftene som ikke greier å tilpasse seg den nye virkeligheten. Dette skyldes at ungdom i denne aldersgruppen ønsker å ta kontroll over sin egen mediebruk. TV representerer den passive mediebruken, hvor man blir presentert det som står på sendeplanen. Det blir fremmed for unge mennesker, de vil ha TV akkurat når de selv vil, hvor som helst, og på utallige plattformer, sier Iversen.

Video
Vis mer

Erna Solberg snakket ut en uke etter aksje-skandalen

Høyre-leder Erna Solberg møtte pressen torsdag en uke etter nyheten om ektemannens Sindre Finnes sine aksjehandler mens hun var statsminister. Solberg møtte opp på både Dagsrevyen og Debatten på NRK.