Meny

Carl I. Hagen truet med å bli drosjesjåfør

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I 1988 var Carl I. Hagen nyskilt og blakk og ba om ekstralønn fra Fremskrittspartiet. Sentralstyret i partiet plusset på 250.000 kroner og gjorde Hagen til landets best betalte politiker.


I 1988 var Carl I. Hagen nyskilt og blakk. Dette bildet er tatt 18 år senere. Carl I. Hagen og hans kone Eli under landsmøtefesten til Fremskrittspartiet. Foto: Morten Holm / SCANPIXI 1988 var Carl I. Hagen nyskilt og blakk. Dette bildet er tatt 18 år senere. Carl I. Hagen og hans kone Eli under landsmøtefesten til Fremskrittspartiet. Foto: Morten Holm / SCANPIX

Oslo (NTB): Historien står i boken «Kong Carl», skrevet av Jan Arild Snoen og Jan Ove Ekeberg. Uten ekstralønn lå det i kortene at Hagen ville bruke kveldene til å kjøre drosje i stedet for å delta i TV-debatter.

- Han hadde levert et godt valg, og dette var bonus, sier Jan Arild Snoen, tidligere utredningsleder i Frp til Aftenposten.

Hagen gjorde et brakvalg i 1987, men privatøkonomien holdt på å gå på dunken på grunn av skilsmisse og høye renteutgifter. Hagen gikk til sentralstyret, minnet om alt han hadde ofret for dem, og sa at han ikke kunne la gjelden vokse fra år til år.

Flere i sentralstyret ble forbauset over den direkte henvendelsen. Men møtet endte med at Hagen fikk det som han ville. Sentralstyret ville for enhver pris ikke miste ham. Flere ga uttrykk for at han var uvurderlig for partiet, så selvsagt måtte partiet trå til. Med Hagen på gangen utviklet møtet seg til en bisarr auksjonsrunde. Etter litt drøfting endte sentralstyret opp med å gi Hagen en ekstralønn på 250.000 kroner, skriver Snoen og Ekeberg i boka.

Ekstralønnen gjorde Hagen til landets best betalte politiker på samme tid som han bygget seg opp som småkårsfolkets talsmann.

(©NTB)
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus