Meny

Sunne solstråler

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I Norge får mange for lite D-vitamin på kroppen. - Sol og solarier er de beste kildene, sier professor Johan Moan. Eller hva med å smøre tran rett på huden?

Artikkelen er levert av

mozon.no

og skrevet av Karoline Steenbuch

D-vitaminet kalles ofte også «solskinnsvitaminet», fordi det lages når solen skinner på naken hud. Vitaminet er viktig for å holde skjelettet sterkt og intakt. Mange nordmenn er solhungrige, men noen får likevel ikke nok D-vitamin.

Dette gjelder særlig eldre og innvandrere, som ikke kommer seg ut eller som dekker seg til. Dermed får de ikke den sol-eksponeringen som trengs. Mest utsatt er de i vinterhalvåret.

- I Norge og mange andre land er det 20-40 prosent mer D-vitamin i blodet hos noen om sommeren enn om senvinteren, sier Johan Moan, forsker ved Universitetet i Oslo og professor ved Radiumhospitalet.

Lave D-vitaminnivåer kan ha alvorlige konsekvenser.

- Det kan gi

beinskjørhet og osteoporose

, og rakitt hos barn, sier Moan.

Ifølge Universitetet i Bergen er rundt 250 000 til 300 000 mennesker i Norge rammet av osteoporose. Og Norge er sammen med resten av Skandinavia på verdenstoppen i hoftebrudd og underarmsbrudd.

Årsakene til de høye bruddfrekvensene er i stor grad ukjente, men mangel på D-vitamin kan spille en rolle.

D-vitaminets fundamentale betydning


Hovedoppgaven til vitaminet er å regulere mengden med kalsium i blodet. Det gjør den ved å sørge for riktig opptak fra tarmen og styre mengden med kalsium som skilles ut i urinen.

D-vitaminet beskytter mot en rekke sykdommer som kreft, sukkersyke,

multippel sklerose

,

leddgikt

, den kroniske betennelsessykdommen

Chrons sykdom

, psoriasis og noen hevder også schizofreni.

Den aller viktigste kilden til D-vitamin er

sol

. Og selv om mengden med D-vitamin som dannes øker i takt med UV-dosen, betyr det likevel ikke at du trenger å strippe deg fullstendig under hele sommerhalvåret: Hvis en lys person får 20 minutter sol på hele kroppen ved middagstider på midtsommeren, gir det mer D-vitamin enn 50 skjeer tran.

Det vil si at i overkant av 10 000 IE (International Units) tilføres kroppen. Den daglige anbefalte dosen er på 200 IE per dag.

Solkrem hindrer dannelsen av D-vitamin, så det beste er å sole seg en kort tid uten solkrem, men samtidig unngå solbrenthet, ifølge Moan. Store soldoser bryter faktisk ned D-vitaminet som har blitt laget.

Og husk for all del at overdreven soling har sin pris: Hvert år dør mer enn 200 personer av hudkreft i Norge.

Man bør med andre ord sole seg med fornuft

.

Utfordring om vinteren


Utfordringen blir å holde D-vitaminlagrene oppe under den lange norske vinteren. Fet fisk er den viktigste matvaren som inneholder vitamin D. I tillegg er solarium å anbefale.

- Ta gjerne litt solarium om vinteren. Jeg vil ikke si at det er det dummeste man kan gjøre, mener Moan.

Alternativt kan du smøre tran på kroppen?

- Man kan faktisk få D-vitamin inn ved å smøre tran på huden, men det er jo litt grisete, ler Moan.

Gravide kvinner bør også ta D-vitamin

Mer i Neste Klikk:

Soling - myter og fakta



Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus