Kampen om et døende medium

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik vaske-Bakke rundlurte Jens og Kristin i høst, er Stein Erik Hagen nå i ferd med å rundlure Trond Giske og Gerd Liv Valla.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da sosialistene, med Jens og Kristin i spissen, vant valget i høst, fikk de drahjelp fra opptil flere av landets superkapitalister, blant dem Svein Erik Bakke, eller «vaske-Bakke» som han populært kalles.

Vaske-Bakke solgte sin villa på Bygdøy til den nye regjeringen, endatil før den tiltrådte, for å skaffe Oslos befolkning 100 meter ekstra strandlinje. Det kostet skattebetalerne 30 millioner kroner. Nå viser det seg at planene om å bruke villaen ikke lar seg gjennomføre, og den legges ut for salg igjen. Strandlinjen beholdes.

(Eiendomsmegler Nils Nordvik tror riktignok staten kan få opp mot 25 millioner kroner når de nå skal selge huset - uten strandlinjen, ifølge Nettavisen. Det høres jo akkurat ut som om det er en megler som snakker, når en eiendom som i høst ikke lot seg selge nå er blitt rent utrolig attraktiv.)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Trår til igjen


Nå trår sosialistene til for kapitalen igjen, i en helt annen sammenheng. Kulturminister Trond Giske har nemlig sagt at slik han ser det, kan A-pressen få kjøpe Orkla Media, til tross for at det finnes en egen medieeierskapslov i Norge som skal sikre mangfold i mediene ved å begrense hvor mye en enkelt aktør kan eie.

LO-leder Gerd Liv Valla, som også er styreleder i A-pressen, er nok enig med Giske. Og ikke bare det, en kan være fristet til å tro at hun ikke har hatt så rent liten innflytelse på hva Giske skal mene om denne saken.


Men A-pressen kjøper seg i så fall en andel av en fremtid som ikke finnes.

Slik vaske-Bakke slo mynt på Jens og Kristin i høst, slik er Orklas Stein Erik Hagen i ferd med å rundlure Trond Giske og Gerd Liv Valla nå i vår.

For det er ikke uten grunn at Orkla nå er så ivrige på å kvitte seg med alle sine aviser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Orkla har sett noe Gerd Liv Valla ennå ikke har sett: At å sitte som eier av papirbaserte lokalaviser i internettalderen, uten noen synergi av betydning mellom papir og nett, det er dømt til å bli en katastrofalt vond opplevelse i årene som kommer.


Trond Giske - Orklas beste venn?Trond Giske - Orklas beste venn?

For avisdrift i tradisjonell forstand har dessverre ingen lys fremtid, om det har en fremtid i det hele tatt.

Avisene opplever fallende opplag, med stadig færre lesere.

Til gjengjeld går nettsatsningene så det suser, i hvert fall de av dem som er gode og genuint nettilpassede, og ikke bare rene dumpingplasser for artikler fra papiravisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I første kvartal i år ble det omsatt annonser på Internett for 319 millioner kroner. Det er en økning på 55 prosent i forhold til samme periode i fjor.

VG Nett fikk alene flere nye lesere i 2005 enn Norges eldste avis, Adresseavisen, har skaffet seg totalt gjennom 340 års virke.


Antallet lesere av Dagbladet.no er i dag jevngodt eller høyere enn antallet lesere av papiravisen Dagbladet.

Andre nettsatsninger opplever også gyldne tider. Startsiden.no og dette magasinet er en av dem. Startsiden har opp mot 700.000 daglige gjester på sine nettsider, og tjener gode penger på å vise fram annonser fra annonsører som ikke kan få nok av dere lesere.

Veksten har vært svært høy i flere år nå, og det er absolutt ingenting som indikerer at det skal ta slutt.

Min spådom er at om fem år eller mindre vil det å levere nyheter og andre journalistiske produkter via Internett passere verdien av løssalg og abonnementsinntekter på norske aviser.



Annonseverdien kan det ta litt lenger tid å tangere, men i realiteten er ofte annonseinntektene i en papiravis mer eller mindre like de pengene som brukes til å kjøpe papiret, trykke det opp og manuelt bære det rundt til leserne.

På den annen side kan vi komme til å se et ras i annonseverdi når annonsørene oppdager at det nesten ikke er noen lesere igjen der ute. Det er en treghet i systemet, som gjør at det tar tid fra leserne forsvinner til det går opp for annonsekjøperne hva som skjer, og budsjettene omrokkeres tilsvarende.

Folk leser mindre og mindre avis, særlig unge. Når jeg ser på de unge menneskene jeg har rundt meg, så mangler de ikke interesse for hva som rører seg i samfunnet, og hvilke nyheter som er aktuelle.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men når de går ut av døren om morgenen, så løfter de i beste fall opp avisene og alle annonsebilagene fra dørmatten og slenger dem inn i gangen.

Oftest hopper de bare over dem.

De skjønner ikke helt hva de skal bruke det til. For nyheter, det får man jo på nett, ikke sant?

Avisen er derfor et døende medium, men det går så sakte at de som sitter ved roret ikke merker det engang.

Når Trond Giske og Gerd Liv Valla, i det vi går inn helgen som rommer arbeiderbevegelsens store festdag, 1. mai, nå tilrettelegger slik at stakkars Orkla Media får selge, så vit at det ikke handler om at konsernet vil ut av den fremdeles attraktive mediebransjen.


Dette handler om at giganten skal få kvittet seg med de halvdøde avis-likene konsernet seiler omkring med i lasten.

Jeg vedder en femmer på at når og hvis Orkla får solgt sin papirtyngede mediedivisjon, kommer de til å reinvestere pengene i et eller flere internettprosjekt.

Vedder du imot?


Tidligere i Paals perspektiv: