Rare ting med fly

Det er så mye vi ikke vet om fly. Sånne spesielle ting som bare gjelder fly. For eksempel at et fly koster en milliard (hva vet vel jeg?), mens høyttaleranlegget koster en tusenlapp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I Bergen sitter en mann som heter Espen. Espen lurer på mange ting. Espen har sendt meg spørsmål om hjernen, biler, vulkaner, mp3-spillere, lyn og torden, papir... Ja, om det meste, faktisk. Også fly.

- Da ønsker kaptein Bzzbzz og hans besetning velkommen til denne turen til bzzbzz.

Du har betalt i dyre dommer for billett, men nå vet du hverken hva kapteinen heter eller hvor du er på vei.

Det er nesten plent umulig å høre hva de sier - spesielt på småfly. «Ready for arms lights,» sier de på fly - under en eller annen prosedyre. Eller, er det egentlig det de sier - og i så fall, hva betyr det?

- Nei, det er ikke de sier, kunne pilot Terje Østvold i SAS Braathens fortelle meg.

- De sier «Arm slides». Dette betyr at kabinpersonalet klargjør og fester nødskliene slik at de vil blåse seg opp når dørene åpnes ved en eventuell evakuering der vi må raskt ut av flyet.

Nuvel. Jeg har alltid lurt på det, og er glad for at jeg fikk muligheten til å spørre noen om dette.

Det var Espen som spurte om det samme jeg har gått rundt og lurt på i årevis, men ikke hatt vett nok til å spørre noen om:

Hvorfor skal man bøye seg fremover i setet i nødsituasjoner i fly? Er det for at vi ikke skal se at besetningen løper rundt som skremte høns?

- Du bør bøye hodet ned for å unngå at du slår hodet i setet foran ved en bråstopp. Ved en krasjlanding kan hyllene over seteradene falle ned. Da vil seteryggene ta imot hattehyllene, og passasjerene vil ikke få disse i hodet, kunne Terje Østvold fortelle oss.

Puh. Endelig. Etter så mange år.

Men Espen lurte på mer, han: Hvordan startes et fly? Har man en nøkkel som vris om akkurat som i bil?

- På en Boeing 737 vrir man på en bryter som åpner en ventil, som igjen slipper luft inn til turbinen slik at denne starter å gå rundt. Ved et gitt turtall løfter vi opp en liten spak som åpner ytterligere en ventil, som slipper drivstoff inn til turbinen.

Og Espen kjører på: Bagasjen skal ligge under setet foran. Hva skjer hvis den ligger under ditt eget sete?

- Det er ikke plass under ditt eget sete, for der ligger det en redningsvest.

Så enkelt var det.

Og den døra ... er det mulig å åpne den i fart?

- Svaret er at det ikke er mulig å åpne døren i fart. Det er et overtrykk i kabinen som gjør at dørene ikke kan åpnes etter at flyet er satt i bevegelse. Trykket utenfor er altså lavere enn trykket inne i flyet.

Opplever dere noen ganger at folk friker helt ut i forbindelse med flyskrekk?

- Jeg har aldri hørt at noen «friker» helt ut, men veldig ofte trenger passasjerer med flyskrekk ekstra oppmerksomhet fra vårt personale. God informasjon løser veldig ofte problemer for passasjerer med flyskrekk.

Denne artikkelen inngår i artikkelserien «Stein hjelper deg» . Jeg hjelper deg med livets små og store mysterier. Lurer du på hvorfor solen er gul eller hvorfor i all verden sjiraffen har så usannsynlig lang hals, er «Stein hjelper deg» redningen. Det finnes ikke dumme spørsmål. Intet spørsmål er for stort, og intet spørsmål er for lite.

Lurer du på noe? Vel, send meg spørsmålet, så skal jeg se hva jeg finner ut. Jeg kan ikke love at alle får svar, men jeg gjør så godt jeg kan. Jeg har dessverre ikke kapasitet til å svare på epost.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus