Nettmøte: Hudlegen svarte deg

Hudlegen var her for å svare på dine spørsmål om den skarpe påskesolen og alt annet du lurte på vedrørende hud. Les svarene her.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hudlege Bjørn Bondevik svarte på dine spørsmål om påskesol og solfaktor, og alt annet du måtte lure på vedrørende hud, mellom klokken 12.00-14.00 i dag.

Bjørn Bondevik, som sist gjestet oss i desember, er til daglig privatpraktiserende hudlege i Oslo.

Bondevik utfører kosmetisk medisin for forebygging, reparasjon, vedlikehold og estetikk av huden, uten bruk av skalpell eller permanente implantater. I tillegg til tradisjonell skolemedisin legger Bondevik vekt på kost, ernæring, vitaminer og mineraler i sin behandling for å oppnå ønskede resultater.

Lurer du på hvordan du best kan beskytte deg mot påskesolen, eventuelt hvordan du kan behandle solskader? Eller har du andre hudrelaterte problemer; som for eksempel eksem, allergi, kviser, neglesopp, hudsopp og aldring av huden?


Bjørn Bondevik er også tilknyttet hudlege i ekspertpanelet Eksperthjelp.no. Kontaktinfo finner du i faktaboksen under.


Nettmøte er avsluttet, les hudlegens svar her:


  • 1)Kosttilskudd- hvordan bruke det for å forebygge aldring av hud?

    2) cellex-c - virker det?

    På forhånd takk!


SVAR:

Hei,

1. ved å bruke tilskuddet både som et direkte næringstilskudd til huden (C-vitamin bygger opp bindevevet, såkalte flavonoider bremser visse enzymer i bindevevet, enzymer som reduserer ) og som en solbeskytter (for eksempel høye doser omega 3 fettsyrer, betakaroten, grønn te-ekstrakt).

2. vet ikke

drBvik



  • Hei. Jeg er en kvinne på 36 år som er plaget med pigmentflekker i ansiktet. Har prøvd det meste, og bruker faktor 30 hver dag. Kan det hjelpe med kost tilskudd?

SVAR:

Hei,

Nei, ikke som behandlig, men som forebygging - se tidligere svar om behandling med tilskudd mot aldring av huden. Vitamin E er viktig, særlig når man blir eldre og får pigmentflekker (lenitigines).

drBvik


  • Har hørt at solkremen skal inneholde et stoff som heter «fly». Ett eller annet for full solbeskyttelse. Dette ble tatt opp på frokostv siste uke. Har sjekket flere solkrempakker, men ingen inneholder dette ordet jeg tror startet med fly. Det var en hudlege som påstod dette på tv. Har du kjennskap til dette stoffet som skal være et «must» for beskyttelse mot solstråler? Beate


SVAR:

Hei,

Ukjent for meg, dessverre. Ta kontakt med Frokost-TV og spør der.

drBvik



  • Hei hei, Helt topp at denne siden finnes! Jeg har noen spm jeg håper du kan svare meg på...Jeg har i ca en og en halv måned vært plaget av stikkinger,prikkinger i huden. Det kommer også hvite små byller som er rødt rundt...som går tilbake igjen. Veldig behagelig... Lurer litt på hva dette kan være? Jeg er veldig tørr i huden, muligens forfryst kinnene i vinter? Har vært hos hudlege som ga meg en salve som het finacea, synes ikke det hjelper godt nok etter et par uker nå...Noen gode råd på veien? Har ikke lyst til å begynne med kortison, tror det muligens er noe av årsaken til at jeg har problemer med huden... Brukte det for fire fem år tilbake, så jeg har hatt lignende problemer før.


SVAR:

Hei,

Det er i ansiktet, ikke sant?

Det kan være rosacea, men i dette tilfellet må jeg nok se på deg.

drBvik



  • Hei. Går det en å fjerne arr etter kloring på kviser? Arrene mine er runde og enten hvite eller brune. Avhenger av alderen på arrene. har ikke akne, men en del kviser, spesielt i T sonen i ansiktet og på skuldre/rygg. Går det an å fjerne kviser og arrene med laser? Hvor dyrt blir det? Kloringen kommer vel mest av irritasjon og frustrasjon, og at jeg kanskje indirekte prøver å «fikse» problemet. Håper du kan svare meg nå med en gang. Hilsen Anette.

SVAR:

Hei,


Arr etter kviser: Her kan Blue peel (hos meg eller ved Klinikk Bunæs) eller Phenolpeel (hos Aesthetic Clinic ved dr Tveten på Skøyen i Oslo) hjelpe.

Laser: det eneste som hjelper er CO2-laser(hos overnevnte eller andre klinikker med denne type laser), noe annet er nyttesløst.

Hvis arrene er SVÆRT overfladiske, prøv A-vitaminsyrekrem, gjerne OBAGI Nu Derm i 8-12 uker, men det hjelper sjeldent - du ender opp med en Blue Peel.

drBvik


  • Hjelp - hvor/hva kan hjelpe mot rosacea?? er veldig fortvilet fordi det ikke finnes gode hudleger i nærheten (har prøvd, men de forstår ikke at rosacea-hud kan være meget sensibel).

SVAR:

Jeg har svart utfyllende på dette noe tidligere i dag, kan du finne det?

Hvis du vil ha en god hudlege, så flytt til oslo....(en liten påskefleip...)

drBvik


  • Hei! Vi er to ernæringsfysiloger som med stor interesse har sett at du anbefaler diverse kosttilskudd mot blant annet kviser og rynker. Hvor anbefaler du at vi kan lese mer om studier som er gjort på dette området? Har du reviewartikler på dette området du kan anbefale? God påske! Vennlig hilsen Nina og Jannicke


SVAR:

Hei,

Hyggelig at fagfolk kommer på banen. Så synd at mange norske ernæringsfysiologer er så farget av det evige pratet om at kosttilskudd ikke virker på noen ting. Men det er sikkert ikke dere.

Det finnes hundredevis av artikler som omfatter kosttilskudd og solbeskyttelse, mon tro hvor mange av disse som blir lest?

Gå inn på min hjemmeside og se på «artikler», se også bl.a i Journal of dermatological treatment, Curr Targets Immun Endocr Metabol Disor, Eur J of derm osv, osv osv - artiklene omfatter betakaroten, grønn te-ekstrakt osv.

Når det gjelder bruk av A-vitamin dråper som tilskudd, må dere huske på at jeg her går opp i doseringer langt over anbefalte dagsdose, opp mot 75 til 100 000 i.e. - dette krever oppfølging hos lege, blodprøvetaking etc. dette er en typr Roaccutan light, men altså mildere hva gjelder effekt og bivirkninger, og billigere.

Hvis dere vil ha kopier av abstracts, så kontakt meg senere. Kjempebra!

Og så har jeg mange års erfaring (erfaringsbasert medisin) i tilegg...

drBvik


  • Hei, jeg er plaget med meget tørr hud og røde irriterte flekker. Vanlig body lotion fungerer ikke stor. Dersom jeg bruke virkelig feit hudkrem som Helosan så holder jeg det brukbart i sjakk. På sommeren blir jeg gjerne helt skjoldete ettersom de tørre partiene blir lyse. Jeg har hatt en relativt aktiv Ulcerøs Kolitt tilstand i flere år og har mistanke om at også hudproblemene kan spores til denne. Gode råd for å unngå å få kallenavnet «flekken» etter noen timer under sola mottas med takk.

SVAR:

Hei,

HVOR på huden har du dine flekker? Ulcerøs kolitt og psoriasis opptrer gjerne sammen (komorbiditet).

drBvik


  • Hei! Til daglig bruker jeg Eucerin rensemelk, tonic og fuktighetskrem, morgen og kveld. Hender jeg tar en tur i ny og ned på hudklinikker og får meg en skikkelig rens og fuktighetskur til ansiktet mitt. Har vært på forskjellige klinikker hvor alle behandlerne selvfølgelig påstår at apoteksvarer er bare å kaste rett i søpla. Skjønner godt at de sier slikt for å selge sine egne produkter. Lurer på hva du har å si om denne saken?

SVAR:

Hei,

Mange av apotekproduktene er veldig bra, bl.a serien fra Avene - prøv den!

drBvik


  • Hei! Jeg lurer på hva UVA, UVB og UVC beskyttelse på solkremene betyr? Mvh. Lisbet

SVAR:

Hei,

Det betyr at de beskytter mot ultrafiolett lys som er såkalte usynlige solstråler. A, B og C har forskjellig bølgelengde, A har størst bølgelengde og trenger dypest ned i huden og kan skade bindevevet (kollagn, elastin, fibre)- det er disse strålene som gjør at huden aldres av solen. UVB går i de øverste hudlaget (epidermis) og er den bølgelengde, sammmen med UVC som forårsaker den knallrøde huden når man blir brent av solen.

drBvik


  • Hei! Jeg er en sprek dame på 34 år. Når jeg var 20 år brente jeg huden min i syden, fikk blemmer på kinn og rundt munnen. Har vært forsiktig etter dette. Har mistet litt pigment (fregner) på kinnet og det er ofte tørt og sårt på flekken. Hva kan jeg gjøre? Bruker mye penger i hudpleiesalonger men føler at det ikke hjelper stort, nå reklamerer de med laser på solskadet hud er det lurt? Fikk en resept på aborelia av allmenlegen min, brukte det i ca 2 uker ble rød og sår tørte ikke mer fordi jeg fikk for lite info av legen. Må nevne at jeg bor i Molde hvor kan jeg evnt. få behandling? Monica


SVAR:

Hei,

Hvis det er tørt og sårt, slutt å bruke penger på hudpleie. Gå til hudlege og få sjekket hva dette er.

Hvis du er i oslo en eller annen gang, så stikk innom meg.

drBvik


  • Hei, hvordan bli kvitt pigmentflekker i ansiktet....fikk det da jeg gikk
    gravid!

SVAR:

Hei,

Pigmentflekker prøver jeg alltid å behandle med kremer, for eksempel Hydrokinon og A-vitaminsyre i kombinasjon - dette er reseptbelagte kremer. Hvis pigmentet ikke er så mørkt, prøv en depigmenterende krem hos hudpleieren.

Gode merker : MediClean (www.cosmedic.no) , OBAGI solkrem 35 (fås kjøpt bl.a hos oss på Nordstrand i oslo og Klinikk Bunæs ved Hudhelse AS i Bærum.

Og husk: bruk høy solfaktor (30 eller høyere) nå i påskefjellet/sjøen/byen, særlig hvis du bruker p-pille.

drBvik


  • Jeg har nå hatt tre behandlinger med aha-/glykolsyrer (MDFormula) i hudpleiesalong, og synes huden min har blitt utrolig mye bedre! Porene er mye mindre/glattere og rynkene mindre markante - de stygge pigmentflekkene er snart borte. Ellers bruker jeg et mildere ahaprodukt hver morgen og kveld. Horfor anbefale du ikke slik type behandling til dem med store porer, uren hud osv? Hilsen veldig fornøyd.

SVAR:


Hei,

Jeg er hudlege. Og ikke hudpleier. Selv om jeg er en «hudpleiervennlig» hudlege, så vil min vinkling på problemstillingen primært gå ut ifra mitt ståsted, som praktiserende hudlege i 10 år.

Jeg jobber veldig mye med kosmetisk medisin, og ser at trenden mer og mer er at skillet mellom hudpleier og hudlege på enkelte områder innen kosmetisk behandling viskes ut. Det betyr i praksis at jeg har nært samarbeide med mange hudpleiere, både i Oslo og andre deler av landet.

Noen av de kremen som jeg til nå har nevnt, benyttes også av hudpleiere og i salonger og klinikker der det jobber sykepleiere og leger.

MD Formulation er en veldig bra serie, der porer og små kviser er problemet.

Så jeg burde vel ha nevnt det, da...Men nå fikk jo du satt det på dagsordenen.

drBvik


  • Hei! Jeg har tatt solarium i perioder på 1-2 mnd de siste 8-9 årene. Nå er jeg 23 år og ser at jeg har fått noen rynkelinjer under øynene. Har du en krem du kan anbefale til meg som er såpass ung? Jeg skal også gifte meg til sommeren og vil ha litt farge, men helst ikke selvbruningspreparater, da jeg ser for meg skjolder og flekker. Kan jeg ta solarium hvis jeg tar noen forhåndsregler? Hilsen soljenten

SVAR:

Hei,


Bruk Retiderm K - en veldig bra krem - den fås kjøpt på en del hudsalonger, se www.cosmedic.no. Du kan ta solarium, bare ikke bli BRENT!

Lykke til med bryllupet, det beste for livet og huden er et godt ekteskap!

drBvik


  • Hei, er far til to barn på 2 og 4 år. Har akkurat kjøpt medi-block beskyttelse 40. Hører så mye om at det ikke hjelper? Hva er best for barna dersom sola steiker i hytteveggen? Einar C

SVAR:

Hei,

Mediblock hjelper. Så bare bruk den. Det kan imidlertid være fornuftig å holde barna i skyggen mellom kl 11-13. Ja da, vet at det ikke er så lett, men prøv. Hva med å spille Kaptein Sabeltann en times tid, eller noe annet.

Er barna ute, så smør de hver annen time - lykke til og kos dere ved hytteveggen....

drBvik


  • Jeg har nettopp startet behandling med Metotrexate (mot psoriasis, ppp) Vil dette ha noe å si for min befatning med sollys?

SVAR

Hei,

Psoriais kan forverres ved bruk av Methotrexat (MTX), men har du en PPP så gjør ikke dette så mye nå i påsken, hvis du ikke har tenkt å lufte tåballene, da. Men pass på hendene. Og husk, MTX kan gi øket solsensibilitet (du blir lettere solbrent)på all hud som blir bestrålt.

drBvik


  • Hei. Jeg blei veldig plaga med håndeksem som 50-åring. Har vært på hudavdelinga i Tromsø, liten hjelp å få. Beste middel er å unngå all slags såpe, rengjøringsmiddel, oppvaskm osv. Ellers bruker jeg salisylvasilin. Hydrocortison hjalp ikke. Finnes anna rå? Hilsen Eivind

SVAR:

Hei,

Kjenner for lite til din sykehistorie - send meg en mail via eksperthjelp.no, fortell om dine plager mere detaljert, om du har allergi, osv. Hydrokortison hjelper ikke på håndeksem, det er altfor svakt. Skal du bruke kortison, må du ha sterkere lut, dette fås på resept av hudlege.

drBvik


  • Hei! Jeg var for kort tid siden hos hudlegen og fikk konstatert at jeg har pigmentujevnheter i ansiktet pga p-pillen. Dette har medørt at jeg hver morgen smører ansiktet med darolys (fluid clarifiant opale) før jeg smører meg med dagkrem og solkrem med faktor 60. Om kvelden bruker jeg hydrokinon før jeg legger på dagkrem og solkrem. Nå er det påske og det er ingenting jeg liker bedre enn å gå på ski! Hvilke råd har du til meg i påska? Hilsen Hanne

SVAR:

Hei,


Fortsett slik som du gjør, bruk sunblock nå i påsken, men prøv gjerne å gå ned i faktor - da kan du få en naturlig brunfarge og samtidig som huden din får produsert nok D-vitamin, se artikkel på VGNett den 6/4. Hydrokinon er en god krem mot pigmentflekker, men det finnes bedre kremer, for eksempel MediClean, se www.cosmedic.no.

Du kan også prøve å blande Hydrokinon med Differin (resept), men da blir du mer sensible overfor sol, hvilket ikke er så heldig akkurat nå.

Lykke til og god påske,

drBvik


  • Jeg har rosacea og psoriasis og er veldig rød rundt nese og panne. Har prøvd det meste roacutane, oxytetral, har nå brukt rozex i en måned men er fortsatt rød. Har du noen forslag på hva jeg kan gjøre. Hilsen frustrert

SVAR:

Hei,


Jeg regner med at du har fått stilt de diagnosene hos en hudlege. Det er ikke vanlig å ha begge diagnosene, og psoriasis i ansiktet er heller
ikke så vanlig. Men ok - jeg tror at du har en rosacea.

Denne kan påvirkes av for eksempel kaffe, alkohol og sol - alt dette,
eller hver for seg kan gi symptomer med rødhet i ansiktet. Hvis du er
sensibel for noe av dette, så reduser for eksempel kaffe, hvis du drikker mye av det (mer enn 3 kopper daglig). Rødvin er ofte noe som kan forverre rosacea, og hos enkelte sterk sol. Derfor : solkrem. Det kan
også være andre typer matvarer som kan gi symptomer, men det vet man
ikke helt sikkert.

Behandling av symptomene - hvor lenge har du stått på Roaccutan? Hvor stor dose? Har du prøvd tetracycliner? Hva med laser eller IPL(lys)?

Jeg må vite mer om dette før jeg kan svare videre, skriv meg gjerne via eksperthjelp.no.

drBvik


  • Jeg er ei jente på 18 år som sliter med eksem/utslett i armhulene, Jeg har prøvd de fleste milde deodorantene de har på apoteket og for en stund siden fikk jeg anbefalt en crèm som heter Avène cicalfate, jeg har og gått en stund uten å barbere meg under armene for å så om det har gitt seg, men det har det ikke. Så jeg lurer da på om du har noen tips til meg...

SVAR:

Hei,

Prøv Hydrokortison og smør morgen og kveld i 1 uke, deretter en gang per dag i 1 uke. Se hva som skjer.

Lykke til,

drBvik


  • Heisann! Jeg har problem med mye død hud som har samlet seg i en stor klump under foten. Den sitter midt på tåballen på venstre fot, og det er ganske plagsomt når jeg går av og til. Klumpen er ca. 2,5cm i diameter og den døde huden går på en måte inn i foten.
    Uansett hvor mye jeg filer bort den døde huden og tar fotbad så blir
    jeg ikke kvitt den. Den kommer bare tilbake. Har du noen gode råd? Eventuelt hvis jeg må gå til en fotpleier, hvor mye vil dette koste da? Håper på svar. På forhånd takk!

SVAR:

Hei,

Fotpleier er tingen , koster ca 200 per behandling, ring og sjekk. Husk godt fottøy til påskefjellet...

drBvik


  • Hei! Går solkrem ut på dato, dvs må jeg kjøpe nye hvert år? Hjelper det evt å oppbevare dem kjølig? Hilsen Toril


SVAR:

Hei,

Oppbevar de kjølig, så holder de utover holdbarhetsdatoen. MEN: Hvis solkremen har ligget ved siden av deg sist sommer i solsteiken, så kast den hvis datoen er gått ut. DU tåler sola og varmen i mange år (jeg regner med at du ikke har en holdbarhetsdato..), men kremen blir fort sliten.

drBvik


  • Hei! Jeg har aldri hatt store problemer med uren hud, men i det siste har jeg hatt stor problemer med kviser på brystet. kan dette komme av stress, er det noe jeg kan gjøre for at det skal roe seg?


SVAR:

Hei,

Det kan komme av stress, men da må DU roe deg! Vanligvis får man da gjerne kviseaktivitet i ansiktet under en stress-situasjon, så antagelig har dine kviser andre årsaker.

Hvis du spiser mye sukker/karbohydrater, så demp forbruket - unngå brus, sjokolade etc.

Så kan du bruke kosttilskudd som sink 30, Nattlysolje(omega 6, GLA) og betakaroten SOLARAY , start med 4 kapsler.

Og/eller, smør FORSIKTIG en A-vitaminsyrekrem(retinoid), gjerne av typen OBAGI BLENDER+Tretinoin krem (resept, fås hos meg eller Koinikk Bunæs), bland dobbelt så mye BLENDER og smør annenhver dag i tynt lag, eller Differin (resept). Ikke bruk Aberela (resept), den er for sterk.

Hvis kvisene er store og dype, så kan Roaccutan være løsningen - dette fås på resept hos hudlege.

Lykke til,

drBvik


  • Hei! Leser at man ikke skal bruke fuktighetskrem. Hva skal man bruke da? Jeg er 43, hudtype sensitive, som etter rensing blir tørr og stram. Hanne

SVAR:
Hei,

Hvis du har en tørr hudtype, så kan du bruke fuktighetskrem. Er den
samtidig sensitiv, så bruk gjerne en E-vitaminkrem som dagkrem. Fortsett
å rense huden. Men smør aldri et TYKT lag med krem på huden.

drBvik


  • Hei! Dame på 41 sliter sånn med hovenhet og sprekker rundt neglene. Blør mye. Fått beskjed om b12 mangel. Tar folinsyre, men det hjelper ikke. Noen råd? Grethe

SVAR:

Hei,


Mitt råd er: sørg for å få tatt en komplett blodprøveanalyse, din fastlege kan gjøre dette. Han/hun kan sende inn et skjema til for eksempel FüRST laboratorium sammen med blodprøvene dine, og der kan du få analysert nivået av bl.a. vitamin B12, folat, vitamin A, D og E, samt de viktigste mineralene.

Men det er viktig at den legen som tolker prøvesvarene, har erfaring med dette. Selv om blodet har nok av alt, så er det ikke sikkert at huden har det....

Kan hende at du har lavt nivå av sink. Så må du tenke på omega 3 fettsyrer samtidig som at du bør ta et bredspektret B-vitaminpreparat,
for eksempel Mega B-stress fra Solaray, ta gjerne 5 kapsler per dag.

Men ta en blodprøve først.

drBvik


  • Hei! Hvorfor får noen mer og tidligere rynker enn andre? Er det mulig a bremse rynker med vitaminer, hudkremer etc. Hilsen 30 år!

SVAR:

Hei,

Se svaret som jeg gav til en dame på 52 år.

Selvfølgelig kan du bremse rynker med kosttilskudd, klikk deg inn på www.helenorge.no og se mine påsketips, der kan du lese om omega fettsyrer, vitaminer og såkalte flavonoider - bare spis, men diskuter
doseringen helst med en terapeut som kan noe om tilskudd.

Lykke til,

DrBvik


  • Hei! Hvilke fuktighetskremer bør jeg velge? Det finnes altfor mange å velge mellom og mange inneholder parfymer og andre stoffer som sikkert ikke er bra for huden. Hva bør jeg velge slik at huden får det den trenger og hvilke ingredienser bør jeg unngå? Hilsen hudinteressert

SVAR:

Hei,

Velg gjerne den billigste, OG ikke bruk så mye av den, kun hvis du i utgangspunktet har veldig tørr hud.

Anbefalte merker? Den ene fuktighetskremen etter den andre slår hverandre i hjel i markedsføringen - sier det deg noe?

drBvik

  • Hei! Når jeg er i syden, får jeg etter et par dager, masse små gule «kviser» over hele ansiktet, dette er ikke vanlige kviser, men virker som en allergisk reaksjon. Har surfet litt på nett, og tror kanskje at det kan være «pityrosporum folliculitis», tror du det stemmer? Leste at det forekommer mest på rygg/bryst, men jeg får det bare i ansiktet..? Hvordan dette kan behandles? Prøver å beskytte meg med solhatt/høy faktor, men det kommer alltid likvel :-( Nå skal jeg til syden igjen om to uker, gleder meg jo til det, men håper å slippe «kvisene» denne gangen... Pia

SVAR:

Hei,

Du får en type akne. Bare ikke smør for TYKT med solkrem, og bruk ikke for mye fuktighetskrem om kvelden etter solbadingen.

Kluet er: la huden puste!

DrBvik


  • hei! jeg er en jente på 20 år som er plaget med røde «prikker» eller «nupper» på lårene, spesielt om vinteren, da disse røde prikkene forsvinner gradvis når de blir eksponert for sol lys! er veldig skjemmendes. Jeg har lest en plass at det finnes en krem mot dette problemet, og at det var å finne på apotek. men har så langt ikke vært heldig med å finne denne kremen! håper du kan hjelpe! Hilsen fortvilet

SVAR:

Hei,

Kremen er en blanding av glycerol og karbamid - jeg har oppskriften (reseptpliktig) - mail meg via eksperthjelp.no og jeg kan sende deg en resept!

DrBvik


  • Hei... Hvor farlig (sterk) er påskesola i forhold til soling i vanlig solarium. Er den mye sterkere, eller er det stort sett samme strålingstyrke? Når man tar sol i solarium, er det like viktig med solkrem da, som ute i sola? På forhånd takk, Eva

SVAR:

Hei,

Mye sterkere, bruk gjerne solkrem i solarium, men ikke så sterk som ute.

DrBvik


  • Hei. Jeg blir litt forvirret når det gjelder dette med faktor. Er 5-barns mor, og har i alle år brukt faktor 15 eller mindre på mine barn. (Unntak av fjell-eller sydensol, da har vi økt litt.) De har ikke blitt brent, og jeg har alltid hørt/erfart at det er godt nok. Vi har god hud, ikke sart hud, kanskje det er en årsak, selvfølgelig type krem man bruker, og hvor ofte man smører seg.(Og at kremen ikke er gammel) Er det utviklingen med strålene som gjør at det hyles om høy faktor, hvor høy faktor anbefales, og jeg HAR erfart at jeg ikke blir brun med høy faktor selv, så jeg bruker faktor 4-6 på meg selv. Jeg er kanskje for lite redd, finnes ikke redd for strålene jeg. Hva anbefales? Hilsen solelsker og rynkeglad 40-åring. God påske!

SVAR:

Hei,

Bruk faktor slik som du gjør nå - bare sørg for at du ikke blir brent, det er det viktigste. Solstråler er livsviktige, så steng de ikke ut med unødvendig høy faktor.


DrBvik


  • Hei! Jeg har transplantert nyre og pancras for 18 måner siden. Huden min i nakken blir fort brent i sol. Kan jeg ta E-vitamintilskudd? Johnny

SVAR:

Hei,

Da står du antagelig på kortison, Imurel og Cyclosporin! Eller noen av
de tre.

Du tar E-vitamin tilskudd, men hvis du skal bruke det for å unngå solbrenthet, må du ta omega fettsyrer, 2-4 gram per dag, litt avhengig av hvor mye fisk som du spiser. Men glem ikke rikelig med C-vitamin og betakaroten. E-vitaminmengden bør være minst 350 mg per dag. Det gjør ikke noe at du tar de overnevnte medisiner i forhold til tilskuddet anbefalt. (Ingen interaskjoner)

DrBvik


  • Hei, det blir hjemmepåske hos oss. Tenkte at jeg kunne sitte på terassen for å nyte solen om den kommer. Det er en viss forskjell på solstrålenepå terassen og fjellet? Om jeg sitter en/to timer på terassen, hva slags faktor bør jeg bruke? Kan jeg egentlig stole på faktor som står på flasken? God Påske. Marianne

SVAR:
Hei,

Sterkere effekt av solen i fjellet - ja! (snøen reflekterer).
Bruk gjerne faktor 15 - faktorene på dagens solkremer er til å stole på, i hvert fall de mest kjente merker slik som Medi-Block fra Cosmedic. Vichy er også bra.

God påske til deg også,

DrBvik


  • Jeg er en slank dame på 52 år. Vet jeg ikke er en ungdom lenger, men hvorfor begynner jeg å få så mange rynker i ansiktet allerede? Huden virker så slapp i kinnene, jeg har ikke gått ned i vekt. Jeg har alltid brukt fuktighetskrem. De siste årene har jeg prøvd forskjellige «rynke-kremer», men har ikke funnet noen som gir meg glattere eller strammere hud. Har du noen gode råd til meg?
    Hilsen Lisbeth

SVAR:

Hei,

Ja - hvorfor får man rynker?

Hvis du har brukt fuktighetskrem hele livet, så ar du gjort den feilen som mange gjør, nemmelig stengt inn huden med fuktighet utenfra. Huden trenger å puste, den skal selv produsere fuktighet og trenger ikke alt det klisset som smøres på. Det er skremmende å se jenter ned i 14-15 års alderen som bruker fuktighetskrem - mon tro hvordan de blir når de er 50?

Så er det andre ting - røyker du? Det elder huden. Sover du godt? Har du opplevd store bekymringer - tap av nærmeste familiemedlem? Det kan elde huden.

Hva med sol - er du ofte blitt brent i huden?

Osv - osv - osv- det er mange ting som bestemmer hvorfor rynker kommer, ikke minst arv - hadde din mor mange rynker i femtiårs-alderen?

Råd og tips: begynn med en aktiv krem mot rynker, husk å rense huden før påsmøring med toner, bli aldri brent i sola, slutt å røyke (hvis du gjør det) og vær forsiktig med sukker i kosten.

Lykke til,


DrBvik


  • Jeg er en stor mann med stor mage. I løpet av årene har det utviklet seg en del strekkmerker på magen. Dette går vel ikke an å gjøre noe med uten dyre operasjoner? Hva skjer med strekkmerkene dersom jeg går ned en god del i vekt?

SVAR:

Hei,

Stretchmarks stay forever.....var det en hudlege som sa en gang.
Vel, det går an å gjøre forsøk med kjemisk peeling av type Blue Peel,
men dette må gjøres av lege med lang erfaring, ring Klinikk Bunæs, de
har erfaring. Jeg driver selv med Blue Peel, men hovedsakelig i ansikt
og på hals, og da ikke på strekmerker....

Lykke til,

Vh dr Bvik


  • Heisann! Hvordan kan man bli kvitt arr i ansiktet etter kviser (spesielt på kinnene)? Og hvordan kan man bli kvitt kviser som ligger langt under huden, nesten som vonde kuler? Håper på svar!

SVAR:

Arr: vanskelig å behandle, hvis du i det hele tatt skal få noe
resultat, vil jeg anbefale Blue Peel OBAGI - ring meg for nærmere
informasjon. Det nytter ikke med noen mild form for peeling.
Kviser som ligger under huden behandles med Roaccutan (resept fra
hudlege) eller A-vitamin dråper i høy dose. Sistnevnte behandling
utføres av meg, med svært godt resultat. Det er noen som ikke liker å
bruke Roaccutan ( det skyldes negativ mediaomtale), men det er et
preparat som i aller høyeste grad har sin berettigelse.

Dr Bvik


  • Hei og god dag! Jeg er en kvinne på 40 vintre som har en del bekymringer angående forandringer i huden og føflekker. Har de siste årene fått et større antall føflekker og spesielt mange små,tett i tett på enkelte områder. Det er en på ryggen som ikke ser farlig ut, men klør mye?? ER dette normalt? Svarte flekker i føflekken, bør det sjekkes? Vennlig hilsen en småbekymret mamma.

SVAR:
Hei,

Et øketantall føflekker er i seg selv ikke farlig, jo eldre man blir,
desto flere føflekker kommer...

Hvis en flekk klør (og det er virkelig flekken, og ikke selve huden
rundt) SKAL den sjekkes av hudlege - det KAN være tegn på at den er
farlig!

Hvis du mener svarte flekker i den kløende føflekken - da skal du i
hvert fall gå og bli undersøkt.

Lykke til,

drBvik


  • Jeg sliter med masse sorte prikker og store porer i ansiktet, spesielt rundt og på nese og hake. Har du noen tips til hvordan jeg kan få renere og finere hud? Jeg renser huden godt både morgen og kveld og er flink til å tilføre fuktighet.

SVAR:

Fortsett å rense huden - for å bli kvitt sorte prikker, prøv en aktiv
krem, enten noe som du kan få på resept (Aberela, Differin) eller hos
kosmetiske klinikker, for eksempel Retiderm-K (se www.cosmedic.no,
hudconsult.com), som kan kjøpes ved Aestehic Clinic (tlf 24 11 29 00)
eller OBAGI som kan fås ved noen klinikker, bl.a. hos meg.

Mvh dr Bondevik

  • Hei, jeg har atopisk eksem og er derfor veldig lys i huden. Hvor høy faktor bør jeg bruke? Bor på Sørlandet og i nærheten av sjøen. På forhånd takk. Hilsen Kari

SVAR:

Hei

Vanskelig å angi et tall på faktoren - hvis du blir fort brent i huden,
start i hvert fall med 30 - men ikke glem at sol også er medisin for din
atopiske hud, så steng ikke sola helt ut.

Vh Bvik

  • Heisann! Har du noen tips til hvordan man kan kose seg i solen, uten å bli solbrent, eller få kviser av de kraftige solkremene? Får ofte hudproblemer av høy solfaktor, men vil jo beskytte meg. Hva slags ingredienser i kremen skal jeg passe meg for da? Med vennlig hilsen Ingrid

SVAR: