På tide med porto på eposten?

Er innføring av porto på epost det beste middel mot gratispassasjerene som misbruker nettet til å sende reklamepost?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Et selskap kalt Goodmail Systems mener å ha funnet løsningen på ubedt reklamepost og svindelforsøk via epost.

De vil at markedskreftene skal løse problemene, heller enn at det skal innføres reguleringer og restriksjoner som likevel ikke gir noen effekt.

Kurérpost


Goodmail foreslår en slags kurérpost for epost. For noen øre pr melding, er avsender garantert levering og at meldingen vil skille seg ut i mottakerens innboks. Mottakeren betaler ingenting.

Goodmails kunder må bevise at mottakere ønsker eposten deres, og lar mottakere enkelt levere inn klager på uønsket epost. For mange klager, og avsender kastes ut.

Aktivister reiser bust

Idéen høres liketil ut, men internettaktivister liker den ikke. Tanken om at epost skal begynne å koste penger får dem til å reise bust.

Men epost koster allerede penger, argumenterer forkjemperne. Selv om verken avsender eller mottaker betaler direkte for eposten, må noen betale for filtrering av all spammen, diskplass og ikke minst datalinjer.

Fra starten av har nettet vært basert på gjensidig tillit og forventninger om at brukere holder seg til en viss form for nettikette.

Men med zillioner av brukere, har idealene fra de første idylliske årene fordunstet.

Systemet funker rett og slett ikke lenger. Det er blitt ødelagt av spammerne.

Mer enn 80 prosent av all epost som sendes i dag er søppel, og mye av det inneholder ondsinnet kode som kan skade brukerens systemer, eller det forsøker å fralure ham eller henne personlig informasjon, som kredittkortnumre og personlige koder.

A-epost, B-epost og C-epost?


Hvis brukere begynner å kreve at eposten de mottar skal være kvalitetssikret av kommersielle aktører som Goodmail, eller noen av deres konkurrenter, kan det faktisk være en effektiv stopper.

Internettleverandørene vil kunne ha glede av å tilknytte seg et slikt system. I stedet for å betale i dyre dommer for linjeleie, og å filtrere epost og fjerne virus, kan de få en andel av portoen fra aktører som Goodmail. På brukerens side markeres kanskje godkjent epost med et lite ikon, og det blir dermed lettere å skille kvalitetssikret epost fra resten.

Det betyr ikke nødvendigvis slutten på gratis epost, men det betyr at den vil kunne komme i ulike klasser, nesten som A-post vs. B-post og C-post.

Få betalt for å ta imot?


På sikt kan dette også komme til å bety at du kan ta betalt for å ta imot post. Slik kommentatoren og IT-investoren

Esther Dyson

, som lager nyhetsbrevet Release 1.0, ser for seg utviklingen, vil du kunne kreve ulike beløp fra ulike avsendere.

«Jeg for min del ville hatt en liste», skriver hun spøkefullt i New York Times. «Jeg ville ikke tatt noe fra folk jeg kjenner, 50 cent fra hvem som helst andre, og $3 fra tilfeldige annonsører. Eks-kjærester betaler $10.»

Tidligere i Paals perspektiv


~


Personvernpolicy