En IT-sjef trenger ikke kunne data

IT-sjefens rolle bør fylles av mennesker med forretningsforståelse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De fleste bedrifters misjon er først og fremst å tjene penger for eierne. Markedsavdelingen, rengjørerne og teknikerne har ulike oppgaver, men alle fyller nødvendige roller.

Ulike avdelinger har en tendens til å hevde at de har den viktigste funksjonen i bedriften. Rengjørerne vil hevde at dersom de sluttet, ville bedriften flommet over av skitt, mens markeds- og salgsavdelingen vil hevde at bedriften ikke tjener penger uten dem.

Det blir som kroppsdelene som kranglet om hvem som var viktigst. Alle hevdet at de var viktigst, men det var ikke før ræva nektet å skite at de andre sa: «Ok, ok - DU er viktigst.»

Alle har rett. Alle avdelinger fyller en funksjon i bedriften, selv om ikke alle er direkte involvert i det å tjene penger.

Har en servicefunksjon


IT-avdelingens hovedoppgave er å sørge for at alle andre får gjort jobben sin. De har altså en servicefunksjon, og er således hverken viktigere eller mindre viktigere enn andre avdelinger. IT i seg selv er ingenting verdt - det er menneskene foran (eller bak, alt etter som) som skaper verdiene.

IT har etter hvert blitt så viktig i de fleste bedrifter at det nesten ikke er vits å gå på jobb dersom mailen eller nettverket er nede.

De kan nesten si hva de vil. Det de sier er ikke overprøvbart av mennesker uten datakompetanse. Er de forsinket med noe, kan de si at det skyldes at de sitter og venter på en patch til ruteren fra Microsoft. Hvordan kan dette etterprøves av folk som ikke aner ha de snakker om?

Jeg, som journalist, kan jo ikke si at reportasjen er forsinket fordi at E-en på tastaturet ikke virker, eller at den og den ikke tok telefonen. Det vil si at jeg kan jo alltids påstå det, men det er lett å sjekke.

Hvis du kunne bruke en unnskyldning som var umulig for andre å sjekke - hvor ofte ville du brukt den da? Jeg spekulerer fælt her nå - det er ikke for å mistenkeliggjøre noen, men for å understreke særstillingen en IT-avdeling har.

En IT-avdelings oppgave er å sørge for utstyr og infrastruktur fungerer slik at vi kan overføre informasjon fra punkt A til punkt B.

Det meste av infomasjonen du lager på en datamaskin, skal en annen ha tilgang til en eller annen gang. For at informasjonsflyten skal gå smertefritt, trenger vi datautstyr og infrastruktur som fungerer etter boka. Det er IT-avdelingen sin oppgave å sørge for dette.

En maktbase


IT-avdelingen er ofte en intern maktbase i bedriftene. Ofte har de sin egen agenda og egne strategier, og det er ikke alle ganger at dette er helt i tråd med bedriftens beste.

Det er få avdelinger direktøren har så lite makt over som IT-avdelingen. Det skyldes at de sitter på kompetanse som andre i bedriften ikke innehar, og kanskje direktør og styre minst av alle.

Området har vært preget av teknisk språk, som er vanskelig for andre å forholde seg til og forstå. Dette er noe av grunnen til ITs makt i bedriften. Avdelingen snakker direktøren trill rundt. Direktøren skjønner at det er viktige saker, og gir dem penger.

Hva bør en IT-avdeling være?


Det er store penger involvert i IT-investeringer, og dersom vi samtidig ser på IT-avdelingen som et serviceorgan, kan vi stille oss følgende spørsmål: «Er det en fordel at IT-sjefen er teknisk kompetent?»

Data er ikke et mål i seg selv, men er et sekundært verktøy for å kunne utføre andre oppgaver. Jeg sier ikke at data ikke er viktig, for det er det virkelig, men jeg prøver å plassere IT på organisasjonskartet.

Siden IT står for så mye av investeringene, og siden det er så viktig for bedriftens funksjon, mener jeg at det er en fordel at IT-sjefen ikke er en teknisk person. I stedet bør også disse rollene fylles av økonomer, markedsmennesker eller hva det nå måtte være. Disse personene må ha en teknisk forståelse (må ikke forveksles med kompetanse), men som først og fremst har den forretningsmessige forståelsen innabords. IT handler ikke om IT - IT handler først og fremst om business.

Jeg ser at dette ikke går når det gjelder mindre bedrifter, men prinsippet er det samme: Beslutninger om investeringer og strategiske tiltak bør ikke foretas av en tekniker, men av en som kan forretning.

En leder må ikke se på IT som kun datamaskiner, kabler og nettverk. IT må settes inn i en større bedriftsmessig sammenheng, der IT i seg selv er et middel for å nå et mål, og som sådan er underordnet.

Denne artikkelen er en kommentar, og inngår i artikkelserien «Bare Stein». De 10 siste artiklene i serien:

Har jeg ikke sett Dem før? Kan vi stole på Mattilsynet?
Det vanskelige språket
Det nye Romerriket
Jæren-gate
Du trenger sexhjelp
Jeg har blitt en WTO-tviler
Tør du be fremmede folk om å få se trusa deres?
Oss og dem
Highly Perfumed Ladies Room

Personvernpolicy